ترکیه از آزمایش موفق سامانه دفاع موشکی «سایپر» خبر داد

ترکیه از آزمایش موفق سامانه دفاع موشکی «سایپر» خبر داد
يکشنبه 16 آبان 1400 - 19:21

ترکیه از شلیک موفق سامانه دفاع موشکی دوربرد که از آن به عنوان رقیب اس-400 یاد می‌شود، خبر داده است.

العالم - ترکیه

یک مقام ارشد دفاعی ترکیه گفت که ترکیه سامانه موشکی دفاع هوایی دوربرد خود به نام «سایپر» را با موفقیت آزمایش کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی (SSB) ترکیه در توییتی نوشت، آزمایش‌های مختلف سامانه پدافند هوایی داخلی که قرار است در سال 2023 وارد ارتش شود، ادامه خواهد داشت. وی گفت که ترکیه به تولید تسلیحات جدید ادامه خواهد داد و تا چندی دیگر 6 سامانه دفاع هوایی مختلف خواهد داشت.

پروژه اسپایر توسط شرکت‌های بزرگ دفاعی ترکیه و شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه و موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی ترکیه هدایت می‌شود. سامانه موشکی اسپایر که برای محافظت از تاسیسات راهبردی برابر حملات هوایی دشمن توسعه یافته است، امکان دفاع هوایی در برد طولانی و حفاظت از تاسیسات مهم و راهبردی را فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود که اسپایر رقیب سامانه دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه باشد. هم اینک سامانه‌های دفاع هوایی «کورکوت»، «سونگور» و «حصار» نیز در پدافند هوایی ترکیه مستقر هستند، سامانه‌هایی که یک دفاع هوایی چند لایه‌ای را برای این کشور فراهم می‌کنند.

یک مقام وزارت دفاع ترکیه به تازگی اعلام کرد که ترکیه از برنامه‌های خود برای استفاده از سامانه دفاع موشکی «اس-400» که خرید آن از روسیه روابط با ناتو را در تیره کرده ، دست برنداشته است. مقام وزارت دفاع ترکیه در نشست خبری گفت: «هیچ تغییری در نگرش ما در مورد اس-400 ایجاد نشده است. آنها در صورت لزوم مستقر خواهند شد.»

بر اساس این گزارش، علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده و دیگر متحدان ناتو، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سال 2017 قراردادی به ارزش 2.5 میلیارد دلار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه برای سامانه موشکی اس-400 منعقد کرد.

رسانه‌های ترکیه روز شنبه نیز از فاز نخست ساخت نخستین جنگنده نسل پنجم پنهانکار ساخت صنایع هوایی این کشور خبر دادند.

وبگاه« احوال» گزارش داد که صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) فاز اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است. «تمل کوتیل» مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت که هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است. وی در ادامه از کسانی که با تلاش و اشتیاق همین مسیر را پیمودند، تشکر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها