باقری سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی درباره برجام دیدار می‌کند

باقری سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی درباره برجام دیدار می‌کند
دوشنبه 17 آبان 1400 - 20:17

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی درباره برجام رایزنی خواهد کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

برخی منابع خبری در رسانه‌های بین‌المللی جزئیاتی از دیدارهای «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های اروپایی منتشر کرده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رسانه‌های بین‌المللی گفته «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی دیدار و درباره برجام رایزنی خواهد کرد.

«پاتریک وینتور»، خبرنگار روزنامه گاردین هم نوشته باقری کنی روز ۱۱ نوامبر با مقام‌های وزارت خارجه انگلیس دیدار خواهد کرد.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز گفته بود: «علی باقری این هفته عازم چند کشور اروپایی است و به سه پایتخت اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین احتمالا یکی دو کشور دیگر از جمله اسپانیا سفر خواهد داشت و این سفر در مقام معاون سیاسی انجام و موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد که مورد علاقه دو طرف است در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای. البته طبیعی است چون مذاکره کننده ارشد ایران است در خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو هم صحبت خواهد کرد.»

وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را برای دوستان خودش به صورت دقیق تشریح کرده و هم در سفرهای پیش رو تشریح خواهد شد.مادامی که ایران اطمینان قطعی نیابد که تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا یک جا و موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد.»

خطیب‌زاده بیان کرد: «تا همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.»

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها