مسجدی در گفتگوی تفصیلی با العالم مطرح کرد؛

تشریح نقش سازنده سردار قاآنی در عراق/ در رسیدگی به موضوع حمله به خانه نخست وزیر عراق هیچ خط قرمزی نداریم/ تاکید فرمانده نیروی قدس بر اهمیت تحقیق دقیق و فنی درباره حمله به خانه الکاظمی/ تمام جریانات عراقی مورد احترام ایران هستند

تشریح نقش سازنده سردار قاآنی در عراق/ در رسیدگی به موضوع حمله به خانه نخست وزیر عراق هیچ خط قرمزی نداریم/ تاکید فرمانده نیروی قدس بر اهمیت تحقیق دقیق و فنی درباره حمله به خانه الکاظمی/ تمام جریانات عراقی مورد احترام ایران هستند
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 19:30

سفیر ایران در عراق گفت: برای ایران توافق میان مجموعه های عراقی مهم و از آن حمایت می کند، اینکه چه جریانی بیاید هرگز در دستور کار جمهوری اسلامی نبوده است و سردار قاآنی این موضوع را برای همگان مطرح کردند، حمایت از یک گروه خاص یا فشار به یک گروه اصلا معنا و مفهومی ندارد. 

العالم _ عراق

"ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم پیرامون سفر سردار قاآنی به عراق، انتخابات پارلمانی این کشور و اعتراضات به نتایج آن و حمله به منزل نخست وزیر عراق توضیحاتی ارائه داد که در ادامه مشروح این گفتگو امده است.

* حمایت جمهوری اسلامی ایران از انتخابات عراق و نتایج نهایی که از طرف مقامات مسئول اعلام می شود

العالم: جناب آقای مسجدی، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سایه شرایط استثنایی، دشوار و حساس پس از رویدادهای بغداد شامل اعتراضات و حمله به خانه مصطفی الکاظمی، به عراق، سفر و با مقام های بلندپایه این کشور دیدار کرد، هدف از این دیدارها چه بود، در جریان آن چه گذشت و چه نتیجه ای داشت؟

مسجدی: همان طور که اشاره کردید جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه در شرایطی که لازم بوده در کنار دولت و ملت عراق مشارکت، همکاری و پشتیبانی داشته است در شرایط پس از انتخابات به دلیل اینکه شرایط حساس شده بود و بعضی از جریانات معترض بودند و احساس می کردند که انتخابات و رای آن ها دچار مشکلاتی شده و از طرفی اتفاقی که برای منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیش آمد مقداری شرایط حساس شده بود در همین برهه زمانی سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق آمدند و ملاقات های مختلفی را هم با مسئولین عراق، رهبران احزاب و ائتلاف های سیاسی برگزار کردند.

هدف ایشان از این سفر کمک و مشورت در جهت حل و فصل مشکلاتی است که در این برهه حساس برای عراق پیش آمده است. طبیعتا سردار قاآنی همه را به حفظ ارامش، همکاری و امنیت دعوت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران را از انتخابات و نتایج نهایی که از طرف مقامات مسئول انجام خواهد شد اعلام کرد.

* تاکید سردار قاآنی بر ضرورت احترام به نتایج انتخابات و قانون عراق

سردار قاآنی از مقام های عراقی درخواست کردند تا رسیدگی به شکایات انتخاباتی در چارچوب قانون انجام شود و به اعتقاد من سردار قاآنی حمایت جمهوری اسلامی ایران را از روند قانون بر اساس آن چیزی که مسئولان و مقامات رسمی و قانون عراق به جمع بندی می رسد را قویا اعلام کرد همچنین سردار قاآنی در دیدارهایی که انجام داده بود بر ضرورت احترام به نتایج انتخابات و قانون تاکید کرد.

طبیعتا در هر انتخاباتی این اتفاق می افتد که عده ای معترض باشند و در همه جای دنیا این موضوع بعد از انتخابات مطرح است و حق مسلم معترضین است که در چارچوب قانون به اعتراضاتشان رسیدگی شود اما آنچه مسلم و نظر جمهوری اسلامی ایران است این می باشد که باید به این اعتراضات رسیدگی و توجه شود و در جهت سیر قانونی مقامات پاسخگو باشند و در ادامه نیز معترضین هم باید همکاری لازم را داشته باشند تا کشور دچار بحران نشود.

*تاکید فرمانده نیروی قدس بر اهمیت تحقیق دقیق درباره حمله به خانه الکاظمی

العالم: درباره حمله به منزل نخست وزیر عراق تحقیقات ادامه دارد و دولت عراق کمیته ویژه ای برای بررسی پیامدهای این حادثه و مشخص شدن طرف هایی که در ورای آن بوده اند، تشکیل داده است، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مساله درصورتیکه برخی از گروه ها یا اشخاص معترض به نتایج انتخابات در این زمینه متهم شوند، چیست؟

مسجدی: مسئله بعدی که مورد توجه سردار قاآنی قرار گرفت، حمله به خانه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بود، سردار قاانی در دیدارهایی که با آقای نخست وزیر و سایر مسئولین و مقامات عراق داشتند به طور جد این موضوع را محکوم کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را محکوم می کند.

نکته بعد تاکیدشان بر اهمیت تحقیق فنی، دقیق و همه جانبه درباره این حمله برای مشخص شدن زوایای این مسئله که بسیار نکته مهمی بود و مورد بعدی مجازات عاملان و مقصران آن بر اساس قانون عراق بود.

همان طور که گفته شد موضع جمهوری اسلامی مثل همیشه در این مورد نیز بسیار دقیق قاطع و شفاف بود، که پیامد آن را نیز بنده شنیدم از طرف مسئولان عراقی کمیته های فنی تشکیل شده تا مسببان آن را پیدا کنند و هرکس بود طبق قانون باید محاکمه شود.

* در رسیدگی به موضوع حمله به خانه نخست وزیر عراق هیچ خط قرمزی نداریم

العالم: آیا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خطوط قرمزی دارد؟

مسجدی: هیچ خطوط قرمزی نداریم، اگر روشن شد هرکس مقصر بود باید قطعا طبق قانون محاکمه شود و جمهوری اسلامی قویا از این موضوع حمایت می کند، انچه موضع ما است حمایت از قانون و برخورد با متخلف و مجرم است و سردار قاانی این مورد را نیز به طور قاطع و شفاف خدمت مقامات عراق یادآور شد.

موضوع حمله به منزل نخست وزیر موضوع کوچکی نیست، و نخست وزیر یک کشور در جایگاه رفیعی قرار دارد اینکه هر جریان یا هر کسی یک همچین جرم آشکاری را انجام دهد باید رسیدگی شود و این مورد مربوط به عراق است و بستگی به خودشان دارد که چگونه برخورد کنند

اینکه مسئولین عراقی چه چیزی را صلاح بدانند و عمل کنند، بستگی به خود آنها دارد؛ اما در خصوص سوال شما که موضع ایران چیست؟ جمهوری اسلامی خواستار رسیدگی به این موضوع و برخورد طبق قانون با متخلفین است، به طور طبیعی قبل از هرگونه رسیدگی دقیق و مستند جمهوری اسلامی هیچ پیش داوری روی این موضوع ندارد. به اعتقاد ما باید زوایا و مستندات آن کامل و به دور از فضای تبلیغاتی و سیاسی رسیدگی شود.

* دلیل حضور سردار قاآنی در عراق برای نزدیکی و همگرایی بین مسئولان عراقی است

العالم: پس از دیدارهای سردار قاآنی با الکاظمی، صالح و رهبران احزاب شیعه، دیداری مهم میان هیات هماهنگی نیروهای شیعه با شرکت الکاظمی، صالح و فائق زیدان برگزار شد، آیا این دیدار نتیجه و ثمره دیدارهای آقای قاآنی با مقام های بلندپایه عراقی و نیروهای سیاسی بوده است؟

مسجدی: سردار قاآنی همگان را به آرامش، همکاری، وحدت ملی و همکاری با همدیگر دعوت کردند، ایشان از هیچ گروه و جناحی حمایت علیه دیگری نداشته و ندارند، برخورد سردار قاآنی اینگونه بود که در این شرایط حساس همه دست به دست هم بدهند و به آرامش کشور و خدمت به مردم کمک بکنند. وحدت و آرامش عراق برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد.

سردار قاآنی با همه اطراف قضیه ملاقات داشتند، هم با جریانات شیعه هم با مسئولین عراقی، هم با اهل سنت و هم ملاقاتی که با اکراد خواهند داشت، ایران خواهان وحدت ملی عراق است، امروز عراق باید روند قانونی خود در تشکیل پارلمان و دولت را انجام دهد و سردار قاآنی تاکید کردند که هرگونه که روند قانونی به نتیجه برسد، جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می کند.

سردار قاآنی دعوت کردند که جریانات عراقی در یک فضای صمیمانه مشکلات را بررسی و حل و فصل کنند، به اعتقاد بنده نقش سردار قاآنی در جهت نزدیکی و همگرایی بین مسئولان عراقی است. همگان برای جمهوری اسلامی احترام قائل هستند، چرا که جمهوری اسلامی را دوست و پشتیبان خود می بینند.

بیانات دوستانه و خیرخواهانه سردار قاآنی این نقش را داشت که چنین جلساتی برقرار شود، ما خوشحال هستیم که مسائل به صورت برادرانه و براساس قانون پیش برود.

* تمام جریانات عراقی مورد احترام ایران هستند/ برای ایران توافق میان مجموعه های عراقی مهم است

العالم: الان گفتگو میان رهبران نیروهای سیاسی و ائتلاف ها برای تشکیل کابینه جریان دارد، دو دیدگاه وجود دارد، تشکیل کابینه اکثریت یا تشکیل کابینه توافقی، موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست، ایا موافق دولت اکثریت است یا توافقی؟

مسجدی: تمام جریانات عراقی مورد احترام ایران هستند و هر کدام طیفی از جامعه عراق را نمایندگی می کنند و طرفدارانی دارند، جمهوری اسلامی از توافق ملی و همکاری مشترک حمایت می کنند، این موضوع چگونه اتفاق می افتد بستگی به خود آنها دارد. برای ایران توافق میان مجموعه های عراقی مهم است و از آن حمایت می کنند. اینکه چه جریانی بیاید هرگز در دستور کار جمهوری اسلامی نبوده است، سردار قاآنی این موضوع را برای همگان مطرح کردند، حمایت از یک گروه خاص یا فشار به یک گروه اصلا معنا و مفهومی ندارد.

سردار قاآنی با گروه های سنی هم دیدار هایی داشته اند و قرار است به کردستان هم سفر کنند و با مسئولان این منطقه نیز دیدار کنند. امیدواریم که مردم عراق همیشه در وحدت ملی و برادری و دوستی با یکدیگر و جمهوری اسلامی باشند، ایران و عراق دوستان همدیگر هستند.

پربیننده ترین خبرها