مکرون مسئول اصلی بحران فرانسه و الجزایر

مکرون مسئول اصلی بحران فرانسه و الجزایر
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 22:15

در تلاش برای مهار پیامدهای اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری فرانسه علیه ملت الجزایر، یک مقام فرانسوی با اشاره به ایتکه پاریس برای بهبود روابط با الجزایر تلاش می‌کند، اظهار داشت که امانوئل مکرون به خاطر برداشت نادرست از اظهاراتش درباره الجزایر ابراز تاسف کرده است.

العالم- کشکول

روابط میان پاریس و الجزایر طی هفته‌های اخیر به شدت تیره شده است؛ زیرا مکرون وجود یک کشور الجزایر قبل از استعمار فرانسه را زیر سوال برده و گفته که نظام سیاسی- نظامی الجزایر تاریخ استعمار را بر اساس فرانسه‌ستیزی بازنویسی کرده است.

در واکنشی فوری به توهین مکرون، الجزایر حریم هوایی خود را بر روی ارتش فرانسه بست سفیر خود از پاریس را فراخواند و از مکرون خواست از ملت الجزایر عذرخواهی کند.

یک مسئول فرانسوی نیز گفت: "رئیس‌جمهور مکرون به ملت الجزایر، تاریخ آن و حاکمیت الجزایر احترام زیادی قائل است و عمیقاً علاقه‌مند به توسعه روابط دوجانبه دو کشورمان به نفع مردم الجزایر و فرانسه و همچنین مواجهه با چالش بزرگ در منطقه است."

اما این اظهارات مقام فرانسوی در الجزایر گوش شنوایی پیدا نکرده؛ چرا که الجزایر خواسته فرانسه قبل از هر کامی برای کاهش تنش و یا بازگرداندن اوضاع به حالت قبلی، باید رسما و علنا از ملت الجزایر عذرخواهی کند.

"عبدالمجید تبون" رئیس‌جمهور الجزایر در گفت‌وگو با نشریه "اشپیگل" آلمان، اظهارات اخیر همتای فرانسوی خود درباره ملت الجزایر را بسیار خطرناک دانست و تاکید کرد که پس از این اظهارات، هرگز برای کاهش تنش با پاریس گام اول را برنخواهد داشت "چراکه در این صورت تمامی الجزایری‌ها را از دست خواهم داد و این موضوع به شخص من ارتباط ندارد بلکه به کل ملت الجزایر مربوط می‌شود".

بیشتر ناظران مسائل الجزایر معتقدند، رئیس‌جمهور تبون با خرد و عقلانی بحرانی که مکرون عامل آن بوده را مدیریت می‌کند به نحوی که مقامات فرانسوی درخواست دیدار با او را مطرح می‌کنند و این امر را می‌توان در اظهارات یک مقام در کاخ الیزه به وضوح دید که روز جمعه گذشته در آستانه کنفرانس لیبی، به خبرنگاران گفته بود که الجزایر طرف اصلی در منطقه است و مکرون خواهان حضور تبون در کنفرانس است.

بدیهی است که این درخواست و اظهارات ملتمسانه مسئولان فرانسوی نتوانسته موضع قاطعانه رئیس‌جمهوری الجزایر را در قبال اظهارات مکرون تعدیل کند. لذا مکرون باید بداند الجزایر دیگر مستعمره فرانسه نیست همچنانکه الجزایر اهرم انتخاباتی برای مکرون نیست که بتواند از طریق آن آرای راستگرایان تندروی فرانسه در انتخابات آتی فرانسه را از آنِ خود کند. بنابراین مکرون به تنهایی مسئول بحران میان فرانسه و الجزایر است و باید به شیوه‌ای عاقلانه به آن پایان دهد.

پربیننده ترین خبرها