الجزائری‌ها: ابراز تأسف ماکرون کافی نیست، باید عذرخواهی کند

الجزائری‌ها: ابراز تأسف ماکرون کافی نیست، باید عذرخواهی کند
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 12:05

روزنامه‌نگاران و فعالان الجزائری در واکنش به بیانیه اخیر کاخ الیزه اعلام کردند، این بیانیه در حد زخمی که اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر انکار وجود امت الجزائر قبل از استعمار به جا گذاشته، نیست.

العالم - جهان اسلام

کاخ الیزه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به دلیل بروز اختلافات و سوء تفاهم با الجزایر متاسف بوده و وی برای مردم الجزایر و تاریخ آن احترام قائل است.

الیزه پس از یک ماه و نیم از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که ماکرون خواستار آن است که روابط دوجانبه میان فرانسه و الجزایر در راستای منافع دو کشور توسعه یابد.

همچنین یکی از مشاوران رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری گفت که ماکرون امیدوار است که «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در کنفرانس لیبی که قرار است دو روز دیگر در پاریس برگزار شود، مشارکت داشته باشد.

دوم اکتبر گذشته، روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از ماکرون نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است. ماکرون همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

در واکنش به این بیانیه الیزه، «ریاض هویلی» مدیر مسؤول شبکه «اخبار الوطن» الجزائر به روزنامه «القدس العربی» گفت، این بیانیه به حد زخمی که اظهارات ماکرون مبنی بر انکار وجود امت الجزائر قبل از استعمار به جا گذاشته، نمیرسد. این عذرخواهی نیست؛ ابراز تأسف به این معنا نیست که ماکرون اظهارات خود را پس گرفته است.

هویلی افزود، کنفرانس پاریس درباره لیبی بدون حضور «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر فاقد مشروعیت خواهد بود.

«عثمان لحیانی» روزنامه‌نگار الجزائری هم گفت، از اظهارات مشاور کاخ الیزه عذرخواهی برداشت نمی‌شود بلکه کاملا برعکس، سخنگوی الیزه بر روایت فرانسوی‌ها اصرار می‌کند و می‌گوید مشکل از اظهارات نبوده بلکه از برداشت الجزائری‌ها بوده است. این از نفس اظهارات ماکرون زشت‌تر است.
دکتر «سامی طلحی» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نیز در این زمینه اعلام کرد، عذرخواهی حقیقی اعتراف رسمی به جنایت‌های فرانسه است. چرا ماکرون خودش عذرخواهی نکرده و یک بیانیه صادر شده است!.

وی افزود، این بیانیه تنها یک ملاطفت به منظور شرکت الجزائر در نشست پاریس در جمعه آینده درباره لیبی است.

«مهدی محمد» روزنامه‌نگار الجزائری هم در این خصوص گفت، این بیانیه به موضوعاتی که باعث خشم الجزائری‌ها شده، نپرداخته است. جملاتی گذرا بود که به حد عذرخواهی نمی‌رسید. اظهارات اخیر بسیاری از سیاستمداران الجزائری ناشی از کینه قدیمی به الجزائر است.

وی افزود، فرانسه به الجزائر به عنوان یک شریک اصلی در پرونده لیبی نیاز ندارد بلکه برای اجرای راهبردی که آماده کرده خواستار مشارکت صوری الجزائر است.

پربیننده ترین خبرها