دریادار ایرانی در گفتگو با العالم:

برای دفاع از خود آنچه را که صلاح می‌دانیم در اختیار می گیریم/ تجهیزات نیروی دریایی قدرت پاسخگویی در هر سطحی را دارد/ در حوزه دریا ما هیچ سدی را در برابر خود نمی بینیم/ نیروی دریایی ایران این توانایی را دارد که هرجایی که نیاز باشد حضور پیدا کند

برای دفاع از خود آنچه را که صلاح می‌دانیم در اختیار می گیریم/ تجهیزات نیروی دریایی قدرت پاسخگویی در هر سطحی را دارد/ در حوزه دریا ما هیچ سدی را در برابر خود نمی بینیم/ نیروی دریایی ایران این توانایی را دارد که هرجایی که نیاز باشد حضور پیدا کند
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 20:25

امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به پیام رزمایش های ایران به قدرت های بیگانه در منطقه خاطرنشان کرد، پیام خاص ما در انجام رزمایش این بود که دیگر منافع نامشروع تمام شده و آنچه از منافع که در منطقه وجود دارد متعلق به مردم منطقه است و قطع به یقین کشورها، مردم و دولت های منطقه باید از این منافع بهره مند شوند و دیگر جایی برای این حضور نامشروع وجود ندارد.

العالم - ایران / سیاسی

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در خصوص رزمایش ذوالفقار گفت: رزمایش های ذوالفقار سالیانه برنامه ریزی شده است و با طرح ریزی متناسب با شرایط و طرح‌های عملیاتی و به ویژه در اختیار گرفتن تجهیزاتی که به روز شده و از نظر فن آوری نیازهای عملیاتی ما را تامین می‌کند، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

** اهداف از برگزاری رزمایش ذوالفقار

وی افزود: اهدافی که در رزمایش های ذوالفقار دنبال می‌کنیم را می توانیم به سه دسته تقسیم کرد، برقراری امنیت در سطح منطقه، چگونگی ارائه توانمندی ها و انجام عملیات‌های تخصصی دریایی متناسب با نوع تهدیداتی که برای ما متصور هستند.

سردار ایرانی تاکید کرد که این رزمایش ها پیامی برای کشورهای متخاصم است که بیش از ۴۰ سال علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحرک دارند.

** پیام رزمایش ذوالفقار برای کشورهای دوست و متخاصم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: پیام ما برای کشورهای منطقه، دوست و برادر و مسلمان این است که امروز بحمدالله در جامعه اسلامی، فرزندان این مرز و بوم توانستند به توانمندی و خودباوری برسند علیرغم اینکه در فضای تحریم شدید و تهدید شدید بودند که با دست خودشان امنیت را تامین کنند، مطمئن هستیم که چنان چه این دست ها، همراه کشورهای منطقه و مردم منطقه در هم تنیده و در هم گرفته شود این امنیت در بالاترین سطح ممکن برقرار و پایدار خواهد بود.

وی افزود: در مقابل مسلماً برای کشورهای متخاصم هم این پیام را داریم که دیگر آن دورانی که بخواهند جولان بدهند تمام شده و امروز نظام مقدس اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تجهیزاتی دست یافته اند که می‌تواند در عمق دریا با آنها درگیر شوند و هر گونه تهدید را محکم پاسخ دهد.

** آمریکا در گوشه رینگ گرفتار شده است

فرمانده نیروی دریایی با اشاره به دشمنی آمریکا از ابتدای انقلاب تا به امروز گفت: پیام خاص ما قطعاً به این دشمن اصلی و همچنین نوچه های آنست، طبیعتا آنها هم گاهی خودی نشان میدهند و آنها هم باید بدانند که وقتی دشمن اصلی در گوشه رینگ قرار می گیرد آن ها روی تشک جایی ندارند.

امیر شهرام ایرانی گفت: صهیونیست ها برای ما تهدید بالقوه نیستند و نگاه ما اصلا به صهیونیست ها نیست چون این رژیم از نظر ما موجودیت ندارد.

** مقابله با دسیسه های دشمن و قطع حضور نامشروع آنها در منطقه

وی با اشاره به پیام رزمایش های ایران به قدرت های بیگانه در منطقه خاطرنشان کرد، دشمن همیشه در تلاش بوده این منطقه را به خاطر این که شاهراه اقتصادی است و سه یا چهار قاره را به هم متصل می کند، به نوعی ناامن جلوه دهد برای این که بتواند با همین دستاویز در آن حضور یابد و با دسیسه و نیرنگ در منطقه به منافع نامشروعش برسد. پیام خاص ما در انجام رزمایش این بود که دیگر منافع نامشروع تمام شده و آنچه از منافع که در منطقه وجود دارد متعلق به مردم منطقه است و قطع به یقین کشورها، مردم و دولت های منطقه باید از این منافع بهره مند شوند و دیگر جایی برای این حضور نامشروع وجود ندارد.

** تحلیل اشتباه آمریکایی ها از توانمندی نیروی دریایی ایران

دریادار ایرانی خاطرنشان کرد، چند سال گذشته یک کارشناس و تحلیلگر نظامی آمریکایی در شبکه های خودشان یک مسیری را به طول 9500 مایل (تقریبا 18 هزار کیلومتر) تعریف کرد و به صراحت گفت که هیچگاه ایرانی ها توانایی ندارند که این مسیر را طی و از بندر عباس حرکت کنند و بیایند در سواحل ونزوئلا و آمریکا؛ آن موقع بحث بر سر این بود که ما به رزمایشی در آنجا دعوت شده بودیم.

وی افزود: برآورد آمریکایی ها درباره توانمندی ایران همین بود. این برآورد از یک خود باوری غلط، بدون ریشه و بدون آگاهی نشات گرفته بود. اطلاعات آنها اینگونه بود که سطح توانمندی ایران اینگونه نیست که بتواند یک ناوگروه آن، عرض یک اقیانوس (فقط اطلس شمالی) را طی کند. اما وقتی که ما یک مسیر طولانی در حدود 45 هزار کیلومتر و تقریبا سه برابر آن مسیر را طی کردیم عملا نشان دادیم که تحریم های آنها بر ما بی اثر است.

دریادار ایرانی گفت: هیچ سدی نمی تواند مانع حرکت ما شود به ویژه در حوزه دریا ما هیچ سدی را در برابر خود نمی بینیم وحتما از آن عبور می کنیم. اگر همان تحلیلگر اکنون بیاید و این مسیر را روی نقشه بکشد، خواهد دید که ایرانی ها آمدند و از جلوی چشم آنان عبور کردند.

** دلایل حضور ناوگروه های نیروی دریایی در آبهای بین المللی

وی درباره دلایل حضور بین المللی ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران و اهداف و ابعاد ایران هراسی دشمن افزود: دشمن سعی کرده از دستاویزهای مختلفی استفاده کند و به گونه ای طرحی را به عنوان ایران هراسی تعریف کرده است و با تبلیغاتی که از رسانه ها انجام می دهد سعی کرده توانمندی های کشور ما را به گونه ای دیگر و وارونه جلوه دهد. اینکه ما در محیط های بین المللی حضور پیدا می کنیم چند دلیل واضح دارد، وقتی که یک شناور نظامی در محیطی خارج از مرزهای خودش حضور پیدا می کند، داخل این شناور از نظر تکنولوژی، صنعتی، عملی، آموزشی، نیروی انسانی، کارآمدی، پایداری و توانمندی به صورت همه جانبه تعریف شده است و این اقدام در مجموع نشان قدرت و توانمندی است.

دریادار ایرانی خاطرنشان کرد: این توانمندی جمهوری اسلامی در شرایطی ایجاد شده که ما در تحریم و تهدید بودیم و بعضا حتی سعی کردند که ما را به نوعی مورد توهین قرار دهند ولی با این وجود توانستیم در همین فضای آلوده رشد کنیم و رشد ما به گونه ای بوده که لبه فناوری را در اختیار بگیریم. یعنی امروز اگر ناوشکن سهند جمهوری اسلامی ایران یک مسیر سه اقیانوسه را طی می کند مفهومش این است که هرجایی که نظام اراده کند، می تواند حضور پیدا کند.

فرمانده نیروی دریایی تاکید کرد: وقتی از تنگه ها عبور کردیم و به سن پترزبورگ رسیدم؛ وقتی از حیات خلوت ها عبور کردیم وقتی از کانال مانش عبور کردیم، به نحوی که مستندات عملیات ما را خودشون ارائه کردند، ما تبلیغاتی نکردیم و نیازی به تبلیغات ندیدیم، پس از پایان ماموریت، به عنوان اقدامی که در نیروی دریایی انجام شده است آن را ارائه کردیم، صددرصد شیطان بزرگ در عجب است که نتوانست ما را رصد کند و همه برنامه های آنها بهم ریخته است و تمام تحلیل هاش در طول ماموریت هم غلط از آب درآمد.

** عملیات برای دزدی نفتکش در دریای عمان آزمایشی برای سنجش آمادگی نیروهای مسلح بود

دریادار ایرانی در خصوص دزدی دریایی آمریکا در دریایی عمان گفت: منطقه اسکورت ما تعریف شده است، در جایی که تهدید وجود دارد عملا ناوگروه ها و تیم های تکاورهایی که اعزام کردیم، بحث اسکورت را برنامه ریزی و اجرا می کنند، دزدی نفتکش در دریایی عمان و در منطقه ای نزدیک به خلیج فارس صورت گرفت، محدوده ای که برادران سپاه مسئولیت عملیاتی آن را برعهده دارند و تلاش آنها این بود که از این منطقه حرکت شوم را انجام دهند، برآورد آنها این بود که ما در خلیج عدن مشغول هستیم و نگاهی به این منطقه نداریم، چه ما چه برادران سپاه در لحظه ای که نیاز هست در صحنه حاضر می شویم، برآورد ما این است که آنها این آزمایش را برای سنجش آمادگی نیروهای مسلح ما انجام دادند که با هماهنگی و هم افزایی های موجود اون هدف تعریف شده دست یافتنی است.

وی افزود: ما همیشه تلاش کردیم که برای دفاع از خود دست بلندی داشته باشیم و هرگز متوقف نشدیم، ما شهدای زیادی در مسیر جمهوری اسلامی تقدیم کردیم و دشمن همیشه ناجوانمردانه ما را در مسیر درگیری قرار دادند، منافعی از ما را درگیر کردند که ما مجبور شدیم وارد صحنه شویم.

** اجازه ورود غرب به مسائل دفاعی خود را نمی دهیم

دریادار ایرانی با اشاره به مواضع وزیر امور خارجه گفت: آنچه که وزیر امور خارجه به طرف فرانسوی منتقل کردند در راستای این بود که غربی ها در سال های اخیر زمزمه هایی می کنند تا بتوانند مسیر های دیگری را در برجام برای خود تعریف کنند و در موضوعات دیگری مانند توانمندی دفاعی ایران ورود کنند و ما را در این حوزه متوقف کنند اما قطع به یقین ما هیچگاه اجازه نمی دهیم زیرا که ما مجبوریم از خودمان دفاع کنیم و برای دفاع از خودمان آنچه را که صلاح می بینیم در اختیار می گیریم و قرار نیست از کسی اجازه بگیریم و یا حتی پاسخگو باشیم همانطور که خود غربی ها هم همینطور عمل می کنند و این یک امر طبیعی است و خداوند هم پوست را در اختیار انسان قرار داده تا از بخش های مختلف بدن محافظت کند و امروز پوست نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور من و مردم من همین توانمندی دفاعی است که در اختیار نیرو های مسلح است و ما هیچ وقت در این مسیر توقف و یا کندی نخواهیم کرد

** با اقتدار از همه دستاوردهای خود دفاع می کنیم

امیر دریادار ایرانی افزود: تصور غربی ها این است که حضور ما در برجام به دلیل ضعف در حوزه دفاعی است اما به هیچ وجه اینگونه نیست و ما کاملا آماده و بروزیم و اگر قرار باشد که روزی پنجه در پنجه شویم کاملا آمادگی داریم و آنها هستند که خیانت کردند و به تعهدی که در برجام داشتند عمل نکردند و شما با کسی که متعهد نیست با زبان نرم نمی توانید صحبت نمایید. پیام ما این است که ما با اقتدار از همه دستاوردهای ما دفاع می کنیم و هیچگونه هراسی نداریم.

وی با اشاره به بی تعهدی غربی ها در رفع تحریم ها بعد از برجام گفت: بعد از برجام فقط در حد حرف و روی کاغذ رفع تحریم شد و عملا چیزی تغییر نکرد هر چند که برای ما فرقی هم نمی کرد زیرا که ما در شرایط تحریم به آنچه که میخواستیم رسیدیم اما به هر حال نقطه مثبت رفع تحریم این است که اگر جایی لازم باشه ما حضور پیدا کنیم و اگر ملت آزاده ای از ما درخواست کمک کرد بتوانیم همراهی نماییم.

** امروز بالاترین تکنولوژی را در بخش دریا، هوا فضا و در ناوشکن‌ها در اختیار داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان تاکید کرد :ما امروز بالاترین تکنولوژی را در بخش دریا ،در بخش هوا فضا و در بخش ناوشکن ها در اختیار داریم و اینکه تحریم ها برداشته شود یا نشود در روند کاری ما خللی ایجاد نمی کند . در همین حال در شرایط جدید هم نه بودجه دفاعی ما افزایش پیدا کرده و نه تهدیدی برای کشور های دیگر بوده ایم و ما فقط با یک دشمن مشخص در حال مقابله هستیم و با کشور هایی که با این دشمن اصلی همراهی می کنند اول توصیه می کنیم که فاصله بگیرند و اگر توجه نکردند با آنها هم مقابله می کنیم.

پربیننده ترین خبرها