هشدار پوتین به مرکل درباره تحرکات خطرناک ناتو در دریای سیاه

هشدار پوتین به مرکل درباره تحرکات خطرناک ناتو در دریای سیاه
جمعه 21 آبان 1400 - 00:40

رهبران روسیه و آلمان در دو تماس تلفنی مجزا، مسائل پیرامون تنش‌آفرینی آمریکا و متحدانش در دریای سیاه و بحران پناهجویان و تنش‌های مرزی ناشی از آن در اروپا را به بحث گذاشتند.

العالم - اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در دو تماس تلفنی جداگانه مسائل بحران پناهجویان در اروپا را به بحث گذاشتند.

به نوشته روزنامه «استریت تایمز»، پوتین در تماس روز پنجشنبه با مرکل پیشنهاد کرد اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویان و تنش‌های مرزی ناشی از آن، با بلاروس وارد گفت‌وگو شود.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی رهبران روسیه و آلمان نوشت، دو طرف اوضاع مرزهای بلاروس و لهستان را به بحث گذاشته و درخصوص «اهمیت یافتن راه‌حلی سریع برای این بحران، در مطابقت با استانداردهای بین‌المللی بشردوستانه» به توافق رسیدند.

مرکل روز چهارشنبه نیز در تماسی تلفنی با پوتین، از وی درخواست کرد از قدرت اثرگذاری خود بر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، برای خاتمه دادن به این بحران استفاده کند.

در بیانیه کرملین درباره تماس تلفنی روز پنجشنبه پوتین و مرکل آمده است، دو طرف تنش‌های میان روسیه و اروپا بر سر اوکراین و نواحی اطراف آن را به بحث گذاشتند.

پوتین در این تماس تلفنی درباره «ماهیت خطرناک و بی‌ثبات‌کننده اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای مسلح ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای عضو ناتو در دریای سیاه» هشدار داد.

پنجشنبه دو بمب‌افکن دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای روسیه برای دومین روز متوالی وارد آسمان بلاروس شدند.

اوایل روز چهارشنبه پس از آنکه لهستان در اتهام‌زنی بدون سند خود، مسکو را «مغز متفکر» رویدادهای مرزی خواند، کرملین قرار داشتن در پس این بحران فزاینده را رد کرد. آخرین تحولات در بحبوحه پرتنش‌ترین دوره تا به امروز پس از ماه‌ها مهاجرت سنگین در مرزهای بلاروس با لهستان، لیتوانی و تا حدی با لتونی رخ می‌دهد.

اتحادیه اروپا دولت لوکاشنکو را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی با موج جدیدی از مهاجرت دسته جمعی به اتحادیه اروپا متهم کرده است. رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند بلاروس در حال تلافی تحریم‌هایی است که این اتحادیه علیه دولت لوکاشنکو اعمال کرده است.

«ماتیوس موراوتسکی» نخست‌وزیر لهستان روز سه‌شنبه گفت که وضعیت در مرز لهستان با بلاروس بخشی از «جنگ از نوع جدید» است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها