سوریه و عراق، ترکیه را متهم به کاهش حقابه دجله و فرات کردند

سوریه و عراق، ترکیه را متهم به کاهش حقابه دجله و فرات کردند
جمعه 21 آبان 1400 - 09:55

دمشق و بغداد طرف ترکیه ای را متهم می کنند که میانگین آب دو رود دجله و فرات را کاهش داده است امری که تاثیری منفی بر حقابه دو کشور در حوضه آبریز بین النهرین دارد .

العالم _ عراق

اتهام وارده از سوی دو کشور عراق و سوریه در جلسه مجازی وزیران منابع آبی مطرح شد که روز چهارشنبه به «بررسی چالش های آبی طرفین، تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی و کارشکنی طرف ترکیه ای درباره کاهش میانگین حقابه دو کشور از آب دجله و فرات» پرداخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری سانا، «تمام رعد» وزیر منابع آبی سوریه برضرورت کار مشترک دو طرف، تبادل اطلاعات و گزارش ها، ارتباطات فنی و علمی درباره یافته های آبی برای تامین منافع سوری-عراقی تاکید کرد.

«مهدی رشید الحمدانی» وزیر منابع آبی عراق نیز بر آمادگی کشورش برای همکاری با طرف سوری با هدف یافتن راه حل های مشترک در جهت مانع زدایی مسائل آب دو کشور و تاسیس مرکز کارشناسی و همکاری بین متخصصان دو طرف در بغداد تاکید کرد.

همچنین پیشنهاد شد که دو کشور دوره های آموزشی و مهارتی با استفاده از متخصصان سوریه در زمینه آب های زیرزمینی برگزار کنند.

پیش از این نیز هیات عراقی به ریاست وزیر منابع آبی این کشور عازم دمشق شده بود و جلسه ای در این خصوص با طرف سوری برگزار کرده بود.

پروژه آناتولی جنوب شرقی ترکیه یا طرح Southeastern Anatolia Project موسوم به گاپ (GAP) طرحی است که مطابق آن ٢٢ سد و ١٣ نیروگاه آبی برروی سرشاخه های دجله و فرات در خاک این کشور ساخته می شود. گفته می شود که سد «آتاتورک» به تنهایی، بیش از تمام ۶۵٠ سد ایران گنجایش دارد. این سد از ورود سه چهارم آب فرات به کشورهای پایین دست جلوگیری می‌کند. سد ایلیسو مانع از ورود ۵۶ درصد آب دجله به این کشورها می‌شود.

پیامد این امر از نظر کارشناسان، در درجه اول خشک شدن تالاب «هورالعظیم»، افزایش بیابان‌زایی در منطقه بین النهرین و به تبع آن، افزایش تولید گرد و خاک در ایران و عراق است.

همچنین گفته می شود، زاگرس و جنگل های بلوط‌های کهن‌ آن یکی از قربانیان این طرح است.

مقام های عراقی به تازگی نسبت به قصد ترکیه برای ساخت سد جدیدی بر روی رودخانه دجله هشدار داد.

«کاظم سهر»، مدیر کل سازمان سدها و منابع آبی عراق در گفت و گو با رسانه های عراقی گفت: ترکیه قصد ساخت سد دجله بر روی رودخانه دجله را دارد، اقدامی که حتی از سد الیسو هم برای عراق خطرناک تر است.

این مقام مسئول عراقی تاکید کرد ساخت این سد جدید برای حق آبه اندک عراق خطرناک است و نباید بدون توافق دو کشور نسبت به ساخت این سد اقدام شود.

گفته می شود درپی اعتراض عراق، دولت ترکیه ساخت سد الجزره را متوقف کرده است.

طبق اعلام گزارش های رسمی عراق، ترکیه تامین کننده ۷۰ درصد از منابع آبی جاری عراق از طریق دو رودخانه بزرگ دجله و فرات و جمهوری اسلامی ایران نیز نزدیک به ۳۰ درصد دیگر را از طریق چند رود مرزی تامین می کند.

وزیر منابع آبی عراق در این باره پیشتر مدعی شد که ترکیه به میزان ۵۰ درصد سهم آب عراق را کاهش داده و ایران در برخی رودهای مرزی، ورودی آب را به صفر رسانده است.

از این رو، تبلیغات گسترده ای در داخل عراق شکل گرفته که اگر عراق به حق آبه خود دست نیابد به نهادهای بین المللی شکایت خواهد کرد.

همچنین تمامی گزارش های رسمی حاکی است که وضعیت این کشور نسبت به دو کشور ایران و ترکیه بهتر است.

وضعیت جمیعتی عراق با حدود ۴۰ میلیون نفر و منابع فراوان آبی به ویژه دو شاهرود دجله و فرات که زیر شاخه هایی از آنها مانند مویرگ در تمام پهنه جغرافیایی عراق پراکنده شده، در مقایسه با دو کشور ایران (بیش از۸۰ میلیون نفر) و ترکیه (بیش از ۸۰ میلیون نفر) سبب شده تا سرمایه آبی عراق، بهتر از دو همسایه دیگر باشد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها