ترکیه خطرناکترین سد را در برابر عراق افتتاح کرد

ترکیه خطرناکترین سد را در برابر عراق افتتاح کرد
يکشنبه 16 آبان 1400 - 20:21

پس از گذشت سال‌ها توقف و تاخیر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته رسما سد "الیسو" که بزرگترین سد بر روی رود دجله است را افتتاح کرد.

العالم – کشکول

این اقدام بدون توجه به حجم مصیبتی که برای عراق خواهد داشت و نقض موازین و قوانین میان کشورهای همجوار می باشد، انجام شده است، پیامدهای منفی احداث این سد، فقط کاهش آب عراق نیست بلکه باعث آوارگی هزاران نفر از اهالی اطراف سد و غرق شدن شهری خواهد شد که 12 هزار سال قدمت دارد.

کارشناسان روابط ترکیه و عراق معتقدند که طمع ورزی ترکیه نسبت به خاک عراق، روشن است و استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق مشابه کمربند امنیتی ایجاد شده توسط ترکیه در سوریه است، این مسائل ثابت کرده که ترکیه، افراد مسلح کرد را بهانه ای برای عملیات گسترده نظامی در خاک عراق قرار داده است.

سیاست های خصمانه ترکیه نسبت به عراق فقط محدود به آب یا حمله نظامی نمی شود، بلکه حتی کوشید بر نتایج انتخابات پارلمانی این کشور تاثیر بگذارد.

پایگاه اینترنتی کرایدل به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد که کامالا هاریس معاون رئیس جمهور آمریکا از اردوغان خواست که الحلبوسی و الخنجر از رهبران مهم اهل سنت عراق بخواهد در برابر شیعیان با یکدیگر متحد شوند، اردوغان نیز این خواسته را پذیرفت اما به شرط آنکه آمریکا 15 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کند.

به رغم آنکه توطئه آمریکایی ترکی اماراتی برای متحد کردن الحلبوسی و الخنجر به خاطر عمق اختلاف دو طرف با شکست مواجه شد اما این اقدام نشانه تلاش آمریکا و همپیمانانش برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق است.

البته این مساله باعث ناراحتی برخی از مردم عراق شد که موضع بغداد در برابر سیاست‌های خصمانه ترکیه به ویژه در برابر حمله نظامی نیروهای ترکیه را ضعیف توصیف کردند و گفتند که مذاکره کنندگان عراق حتی نتوانستند از اهرم های فشار علیه آنکارا استفاده کنند و به همین دلیل تمام تصمیمهای اخیر ترکیه بدون رایزنی با بغداد انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها