وزیر اطلاع رسانی لبنان: در دیدار با نبیه بری، استعفای من مطرح نشد

وزیر اطلاع رسانی لبنان: در دیدار با نبیه بری، استعفای من مطرح نشد
جمعه 21 آبان 1400 - 16:03

پس از متشنج شدن روابط برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با بیروت، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان با اشاره به این که در جلسه امروز با رئیس پارلمان این کشور مسئله استعفایش مطرح نشده، تأکید کرد که تعلق خاطری به مناصب وزارتی ندارد.

العالم - لبنان

منابع لبنانی، بعدازظهر امروز (جمعه)، خبر دادند که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی با «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور در کاخ «عین التینه» دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

روابط برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی با بیروت به علت اظهاراتی که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن مطرح کرده، متشنج شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه «ال بی سی آی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان پس از پایان این دیدار با رئیس پارلمان لبنان به خبرنگاران حاضر گفت که مسئله استعفای او در این گفت‌و‌گو مطرح نشده و دو طرف به آن نپرداخته‌اند.

جرج قرداحی اضافه کرد: «نظرات در خصوص استعفای من به دو بخش موافق و مخالف تقسیم شده و این مسئله بیش از حد بزرگ شده است».

او در ادامه با تأکید بر اینکه اصراری بر نگه داشتن منصبش ندارد، اظهارداشت: «من کسی را به چالش نمی‌کشم نه نخست‌وزیر و نه عربستان سعودی را که برایش احترام قائلم».

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که نخست‌وزیر لبنان پس از فشارهای عربستان سعودی به صورت ضمنی از وزیر اطلاع‌ رسانی این کشور خواسته بود که استعفایش را اعلام کند.

او گفته بود: «درخواستم را از وزیر اطلاع‌رسانی تکرار می‌کنم و از او می‌خواهم که وجدان خود را قاضی قرار دهد، شرایط را بسنجد، موضعی را که باید اتخاذ شود، اتخاذ کند و منافع ملی را به شعارهای پوپولیستی ترجیح دهد».

با این حال، ساعتی پس از این اظهارات، جرج قرداحی بر موضع پیشین خود تأکید کرد و گفت که از سمتش استعفا نخواهد داد.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

پربیننده ترین خبرها