چین: آمریکا ثروت‌سالاری است نه مردم‌سالاری

چین: آمریکا ثروت‌سالاری است نه مردم‌سالاری
جمعه 21 آبان 1400 - 20:04

یک مقام ارشد حزب کمونیست چین در انتقادی کم‌سابقه گفته آنچه در آمریکا جریان دارد «مردم‌سالاری اغنیا» است نه «مردمسالاری حقیقی»

العالم - آسیا

یک مقام ارشد حزب کمونیست چین با انتقاد از آمریکا و کشورهای غربی تصریح کرده که این کشورها به هیچ عنوان نگران مردم‌سالاری نیستند.

«جیانگ جیانکوا»، مدیر پژوهش‌های سیاسی در حزب کمونیست چین این اظهارات را در یک نشست خبری برای بحث درباره جلسه عمومی کمیته مرکزی این حزب مطرح کرد.

پایگاه خبری UPI انتقاد جیانگ را کم‌سابقه توصیف کرده و نوشته که انتقاد حزب حاکم چین از ایالات متحده آمریکا اتفاقی است که به ندرت رخ می‌دهد.

جیانگ گفت: «مردم‌سالاری اختراع ثبت‌شده به نام غرب نیست و اینطور نیست که فقط غرب بتواند آن را تعریف کند. مردم‌سالاری غربی، نوعی مردم‌سالاری تحت سلطه سرمایه، یعنی مردم‌سالاری اغنیا است و مردم‌سالاری حقیقی نیست.»

جیانگ با انتقاد از برنامه آمریکا برای برگزاری نشستی با عنوان «همایش مردم‌سالاری» که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود گفت دولت آمریکا با «انبوهی از مشکلات» روبرو است.

وی تأکید کرد: «اگر مردم را فقط در زمان رأی دادن از خواب بیدار کنیم و بعد از انتخابات انها را در حالت خواب قرار دهیم مردم‌سالاری حقیقی در کار نیست. اگر مردم فقط بتوانند به شعارهای انتخاباتی گوش دهند اما هیچ صدایی بعد از انتخابات نداشته باشند، اگر در زمان تبلیغات انتخاباتی به آنها توجه شود و بعد رها شوند، مردم‌سالاری در کار نیست.»

وی اضافه کرد: «برخی از کشورهای غربی مفهوم دموکراسی را تنزل داده‌اند. آنها میان مردم کشور خودشان نارضایتی ایجاد کرده‌اند ولی هنوز تلاش می‌کنند الگوی مردم‌سالاری خودشان را به کشورهای دیگر تحمیل کنند. انقلاب‌های رنگی طی سال‌های اخیر برای مردم محلی فجایع گوناگونی به بار آورده‌اند که مردم از آنها آگاه شده‌اند.»

جیانگ برای مستند کردن اظهاراتش به نتایج چند نظرسنجی اشاره کرد. او گفت به عنوان مثال نتایج یک نظرسنجی اخیر از مرکز افکارسنجی پیو نشان می‌دهد 57 درصد از شرکت‌کنندگان در دنیا و 72 درصد از شرکت‌کنندگان در آمریکا گفته‌اند که مردم‌سالاری آمریکا سابقاً الگوی خوبی محسوب می‌شد در حالی که اکنون چنین نیست.

نظرسنجی دیگری که پایگاه NPR انجام داده هم می‌گوید که 81 درصد از افراد بزرگسال در آمریکا گفته‌اند که آینده مردم‌سالاری آمریکا در خطر است.

وی گفت: «دموکراسی برای زینت نیست، بلکه برای حل کردن مشکلات مردم است. اینکه کشوری مردم‌سالاری است یا نه به این بستگی دارد که آیا مردمش، ارباب کشور خودشان هستند یا نه، آیا مرمش، حق رأی دارند یا نه و از همه مهم‌تر، آیا آنها از حق مشارکت گسترده برخوردار هستند یا خیر.»

جیانگ تصریح کرد کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به این درک رسیده که تمدن سیاسی و نظام سیاسی چین بایستی در ذهن جامعه چین ریشه‌دار شود. کپی‌برداری از نظام‌های سیاسی کشورهای دیگر کارساز نیست و حتی می‌تواند آینده کشور را به نابودی بکشاند.

او خاطرنشان کرد که مردم چین اعتماد بالایی به نظام سیاسی کشورشان دارند و دلیل اساسی این موضوع این است که نظام سیاسی کل‌نگر چین، روندی مردم‌سالارانه دارد و به همین دلیل مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفته است. او گفت: «دموکراسی حقیقی مردم، همین است.»

چین تا کنون بارها از آمریکا به دلیل انتقاد در امور و مسائل داخلی کشورها انتقاد کرده است. پکن بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان خطاب به آمریکا تصریح کرد که تحولات افغانستان نشان داد که الگوهای مردم‌سالارانه غربی را نمی‌توان به زور به ملت‌ها تحمیل کرد.

پربیننده ترین خبرها