مذاکرات وین و ترفندهای آمریکا؛ ایران در بن‌بست‌ های باقی‌مانده نمی‌ماند

مذاکرات وین و ترفندهای آمریکا؛ ایران در بن‌بست‌ های باقی‌مانده نمی‌ماند
شنبه 22 آبان 1400 - 11:55

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران و معاونش "علی باقری" به همتایان خود در کشورهای عضو توافق هسته‌ای برجام ( فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین) اعلام کرده‌اند که ایران آماده مذاکره درباره مسائلی نیست که در مورد آنها پیشتر مذاکره شده از جمله موضوع هسته‌ای که در سال 2015 توافق کامل بر سر آن ایجاد شده است بنابر این تهران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین بماند.

العالم- تحلیل روز

ایران تأکید دارد که آمریکا باید موانعی را از سر راه توافق هسته‌ای بردارد از جمله بازگشت به توافق بعد از خروج خودسرانه از آن، پایان دادن به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران و تضمین‌دهی به دیگر طرف‌های توافق و جامعه جهانی درخصوص پایبندی به تعهداتش در هرگونه توافق احتمالی در آینده.

ترفندهای آمریکا دیگر جوابگو نیست و واشنگتن بایستی به خطای خود اعتراف کند؛ چرا که این کشور از توافق هسته‌ای با ایران که در سال 2015 در کنار 5 کشور دیگر امضا کرد، در سال 2018 خارج شد و قطعنامه 2231 را نقض، و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد و دیگر کشورها را برای فسخ قراردادها و توافقنامه‌های تجاری با ایران تحت فشار گذاشت. لذا آمریکا بایستی فرصت مذاکراتی را که قرار است در 29 نوامبر جاری برگزار شود، غنیمت بشمارد و به توافق هسته‌ای بازگردد یعنی بدون فوت زمان و در سریع‌ترین زمان ممکن تحریم‌ها علیه ایران را کاملا لغو کند.

در راستای تأکید بر موضع ایران درقبال ترفندهای آمریکا و تاثیرگذاری بر روند مذاکرات آتی در وین، "سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به ادعای اخیر "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی کاخ سفید پاسخ داد و در توییتی نوشت: "جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا ادعا می‌کند که ایران برجام را ترک کرده است، آیا اطلاع ندارد که این امریکا بود که این توافق را ترک کرد؟ مسیر بازگشت امریکا روشن است: پذیرش تقصیر، پایان کارزار شکست حداکثری، و تضمین آنکه حقوق بین‌الملل دیگر به سخره گرفته نخواهد شد."

آنچه که بایستی در مذاکرات وین مورد توجه قرار بگیرد توافق هسته‌ای نیست بلکه یک توافق شفاف و بدون ابهام است و بایستی طی آن، پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 از جمله تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بررسی شود. مذاکرات وین تنها در سایه لغو کامل تحریم‌ها و بازگشت تمام طرف‌ها به اجرای تعهدات‌شان و ارائه تضمین‌های اساسی درباره اجرای خروجی مذاکرات، نتیجه‌بخش می‌شود.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران به وضوح تأکید کرد: "ما مذاکرات هسته‌ای نداریم چون موضوع هسته‌ای در سال 1394 در قالب توافقی که بین ایران و 1+5 شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد. موضوع اصلی که الان پیش‌رو داریم، پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است." علی باقری این اظهارات را در واکنش به سخنان "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه مطرح کرده که بر اهمیت ازسرگیری مذاکراتی که در 20 ژوئن تعلیق شده، تأکید کرده است.

پربیننده ترین خبرها