استعفای مقامات موساد؛ از تغییرات ساختاری تا تمرکز بر عملیات و فناوری

استعفای مقامات موساد؛ از تغییرات ساختاری تا تمرکز بر عملیات و فناوری
شنبه 22 آبان 1400 - 11:09

منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از تغییرات ساختاری در موساد و متمرکز شدن بر بخشهای عملیات و فناوری خبر دادند و گفتند دلیل استعفای جمعی شماری از مقامات این سازمان، اعتراض به این امر است.

العالم - فلسطین اشغالی

در پی انتشار خبر استعفای شماری از مقامات بلندپایه در سازمان جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی، جزئیات جدیدی از این امر در رسانه‌های این رژیم منتشر شد.

رسانه‌های صهیونیستی، دو روز پیش اعلام کردند که سه افسر رده بالای موساد مسئول بخش جذب نیرو و مزدور، بخش فناوری و بخش موسوم به مبارزه با تروریسم موساد در واکنش به تصمیمات «دیوید بارنیا»، رئیس جدید موساد استعفا کردند.

برخی منابع رسانه‌ای نیز اعلام کردند که قرار است، شمار دیگری از مقامات این دستگاه جاسوسی طی روزهای آتی در اعتراض به تغییرات و تعطیلی برخی از بخش‌های موساد و باز شدن بخش‌های جدید و تقویت برخی دیگر از بخش‌‌ها استعفا کنند.

بنا بر جزئیات جدید منتشر شده در رسانه‌های صهیونیستی، دلیل اصلی این استعفاها، ایجاد تغییرات ساختاری است که رئیس موساد از زمان تصدی پستش در ماه می گذشته (خرداد ماه)، آغاز کرده است.

روزنامه القدس العربی پیشتر نوشته بود که استعفای جمعی مقامات مسئول در موساد به دلیل به تصمیمات رئیس این دستگاه برای ایجاد تغییرات ساختاری در موساد صورت گرفته است؛ امری که مقامات ارشد این سرویس با آن مخالفند.

«ایتامار آیچنر» خبرنگار بخش سیاسی وبگاه «وای نت»، طی گزارشی نوشت: «بارنیا از زمان تصدی پست [جدید] یک تغییر استراتژیک در کار این سازمان را هدایت کرد..که ثابت می‌کند موساد به ویژه در مواجهه با تهدید ایران دچار رکود نیست».

در ادامه این گزارش به نقل از منابع آگاه موساد نوشت که دلیل اصلی استعفای مقامات موساد، ایجاد همین تغییرات است و «اگر این تغییرات نبود، موساد نوک حمله سرویس‌های اطلاعاتی را در سراسر جهان از دست می‌داد».

بنا بر این گزارش، ​رئیس موساد قصد دارد که کار این دستگاه جاسوسی بر دو حوزه متمرکز شود: فناوری و عملیات. بارنیا احساس می‌کند که «موساد در هر چیزی که به فناوری مربوط می‌شود، در مقایسه با سایر دستگاه‌های [اطلاعاتی] جهان عقب است. او جداسازی سرویس فناوری و تقسیم آن به چندین "نوک حمله" هدایت کرد، اهداف جدیدی را تعریف کرد، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها را با توجه به شرایط حاکم بر جهان افزایش داد».

بر اساس گزارش وای نت، در بخش عملیات، «بارنیا تصمیم گرفت بیشتر بر روی بخش‌های عملیاتی که همچنان در خط مقدم کار این سرویس قرار دارد، سرمایه‌گذاری کند و توانایی‌ها را از مناطق عملیاتی که نتایج قبلی را به ارمغان نمی آورد، بگیرد. در این طرح ها، بارنیا خواستار تقویت ارتباط بین حوزه‌های فناوری و عملیاتی شد».

«عرب ۴۸» با بازنشر این گزارش به زبان عربی نوشت که رئیس جدید موساد از می ماه گذشته با انتخاب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در این پست قرار گرفته است. وی که ۵۶ سال سن دارد، از سال ۲۰۱۹ نائب‌رئیس موساد بود و از زمان فاجعه اشغال فلسطین تاکنون دارای نام مستعار «دالیت» (حرف دال در زبان عبری) است.

وی که انتظار می‌رفت مانند رئیس سابق موساد، روند ریسک پذیری تهاجمی را بر جمع‌آوری صرف اطلاعات ترجیح دهد، سابقه خدمت در یگان کماندوهای نخبه اسرائیلی در ستاد کل ارتش اسرائیل و تصدی چندین پست در بخش‌های مختلف موساد، از جمله ریاست بخش جذب جاسوس موساد و فعالیت در بخش شنود الکترونیکی را در کارنامه کاری خود دارد.

بارنیا همچنین در تماس‌هایی که در نهایت به توافق‌های عادی سازی روابط میان کشورهای امارات، بحرین، سودان و مغرب با اسرائیل منجر شد، مشارکت داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها