ادامه تنش ها در لیبی؛ خیز قذافی برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی

ادامه تنش ها در لیبی؛ خیز قذافی برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی
دوشنبه 24 آبان 1400 - 15:24

مرحله‌ قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در لیبی واقعیتی را تحمیل کرده که این کشور را که غرق در تنش‌های سیاسی و امنیتی است به مرحله جدیدی از تنش‌های چندوجهی سوق می‌دهد که سیف‌الاسلام قذافی از عوامل و عناصر اصلی آن است.

العالم- درگوشی

کمیساریای انتخابات در لیبی از نامزدی سیف‌الاسلام قذافی برای انتخابات ریاست‌جمهوری که در 24 دسامبر برگزار خواهد شد، خبر داد. در حالی‌که وضعیت قانونی پسر معمر قذافی که محکوم به اعدام و همچنین تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی است، بحث و گمانه‌هایی را ایجاد کرده است. به این دلیل که سیف الاسلام با اطمینان خطر، مدارک نامزدی خود را ارائه کرده؛ زیرا که او به خوبی می‌داند احکام قضایی این کشور از قدرت اجرایی لازم برخوردار نیست.

حقوقدانان می‌گویند، سیف الاسلام قذافی هم تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی است و هم در سال 2015 به جرم مشارکت در سرکوب انقلابِ منجر به سقوط رژیم معمر قذافی به اعدام محکوم شد. ولی این حکم در سال 2017 اجرا نشد و یک گروه مسلح که سیف‌الاسلام در نزد آن بازداشت شده بود، او را به موجب قانون جنجالی "عفو عمومی" که توسط پارلمان لیبی تصویب کرده، آزاد کرد. از سوی دیگر، حکم جلبی که در توسط دادگاه بین‌المللی در سال 2011 در حق سیف الاسلام قذافی صادر شد همچنان به قوت خود باقی است.

ناظران امور لیبی می‌‌گویند، سیف الاسلام قذافی مدارک نامزدی خود را به این دلیل از شهر "سبها" ارائه کرد که آن پایگاه قبیله "القذاذفه" است شهری که خاندان قذافی در آن از پایگاه مردمی و حمایت‌های متعدد برخوردارند. از سوی دیگر، سیف‌الاسلام قذافی از اختلافات میان طرف‌های مختلف در کشور بهره‌برداری کرده و سعی می‌کند با ارائه طرحی سیاسی، خود را ناجی لیبی‌ها از تنش‌ها و درگیری‌های مسلحانه مستمر بر سر قدرت، معرفی کند.

برخی تحلیلگران سیاسی در لیبی می‌گویند هواداران قذافی ثقل بیشتری در انتخابات دارند؛ زیرا از جایگاه بزرگی نزد بخش عمده‌ای از جمعیت این کشور برخوردارند و احتمالا، آرای آنها سیف الاسلام را بر مسند قدرت بنشاند.

برخی کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که نامزد شدن سیف‌الاسلام برای انتخابات ریاست‌جمهوری باعث ایجاد وضعیت شکننده در فرآیند انتخابات و بر هم ریختن اوضاع فعلی در کشور شود.

لیبی قرار است پس از سال‌ها خشونت، درگیری‌ و جنگ داخلی انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند. گروه های حقوق‌بشر نگران هستند که انتخاباتی که برای 24 دسامبر برنامه‌ریزی شده است، آزاد و عادلانه نباشد. قدرت‌های جهانی و دبیرکل سازمان ملل هشدار داده‌اند که هر کسی بخواهد مانع از انجام این انتخابات شود یا در نتیجه انتخابات تقلب کند، با تحریم‌هایی مواجه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها