مشارکت جنایتکاران جنگی در انتخابات لیبی

دوشنبه 24 آبان 1400 - 13:33

"سیف الاسلام قذافی" فرزند پسر دیکتاتور معدوم لیبی با حضور در مقر کمیسیون انتخابات در شهر "سبها"، رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

العالم- آفریقا

کمیسیون انتخابات لیبی روز یکشنبه با اعلام این خبر، تصریح کرد قذافی به ساختمان این کمیسیون آمده و مدارک خود را برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری تحویل داده است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز سیف‌الاسلام قذافی را در حالی که با ریش و لباس محلی لیبی در حال امضای مدارک ثبت‌نام انتخابات است، نشان می‌دهد.

سیف‌الاسلام زمانی به عنوان جانشین بلامنازع پدرش محسوب می‌شود ولی نقش او در کشتار بیرحمانه معترضان در 10 سال پیش، چهره‌اش را بسیار خدشه‌دار کرد. او در سال 2015 از طرف دادگاهی در طرابلس به اتهام مشارکت در کشتار معترضان، به اعدام محکوم شد. او همچنین به اتهام "جنایت علیه بشریت" مورد تعقیب دادگاه بین‌المللی قرار دارد، اما دولت لیبی از تحویل وی به دادگاه بین‌المللی اجتناب کرده است.

نامزدی سیف الاسلام قذافی در انتخابات باعث دودستگی‌هایی در لیبی شده است. "بزرگان شهر الزاویه" در غرب لیبی با صدور بیانیه‌ای، کمیسیون انتخابات را مسئول تبعات نامزدی القذافی و همچنین "خلیفه حفتر" در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند.

معترضان در شهر "الزنتان" نیز با برگزاری رژه نظامی، مخالفت‌شان را با نامزدی سیف‌الاسلام در انتخابات اعلام کردند.

دادستان نظامی لیبی نیز در نامه‌ای به کمیساریای انتخابات خواست تا نامزدی سیف الاسلام القذافی و خلیفه حفتر را "تا زمانی که آنها به تحقیقات عمل کنند" تعلیق کند.

شبه نظامیان غرب لیبی در بیانیه‌ای اعلام کردند که با نامزدی سیف الاسلام قذافی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفند و مانع نامزدی هر شخصیتی که در قتل و آوارگی ملت لیبی دست دارند، خواهند شد.

این شبه نظامیان به لیبیایی‌ها و جامعه بین المللی هشدار دادند که این انتخابات لیبی را به قبل بازمی‌گرداند و نتیجه آن جنگی بی پایان خواهد بود.

همچنین شبه نظامیان عملیات "آتشفشان خشم" در طرابلس نشستی را برگزار کرده و پیش بینی می‌شود که به شبه نظامیان شهرهای الزاویه و الزنتان علیه نامزدی سیف الاسلام قذافی بپیوندند.

دادگاه کیفری بین‌المللی نیز اعلام کرد، حکم جلبی که در سال 2011 در حق سیف الاسلام قذافی صادر شد همچنان به قوت خود باقی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها