اندیشکده صهیونیستی: ریاض برای تضعیف حزب‌الله و دولت لبنان بحران‌سازی کرد

اندیشکده صهیونیستی: ریاض برای تضعیف حزب‌الله و دولت لبنان بحران‌سازی کرد
دوشنبه 24 آبان 1400 - 17:18

یک اندیشکده رژیم صهیونیستی در جدیدترین مطالعه خود با اذعان به بحران‌سازی ریاض در لبنان برای تضعیف حزب‌الله و دولت بیروت، آن را قماری خطرناک توصیف کرد و تداوم این بحران را در تضاد با منافع غرب و تل‌آویو اعلام کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

جدیدترین مطالعه منتشر شده از سوی اندیشکده صهیونیستی موسوم به مرکز تحقیقات امنیت قومی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل آویو به بحران و تنش ایجاد شده بین لبنان و عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌پردازد. تنشی که در پی اظهارات سابق «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در خصوص جنگ یمن آغاز شد.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، در بررسی صورت گرفته از سوی این مرکز تحقیقات اسرائیلی، بحران کنونی که توسط عربستان سعودی آغاز شد و سپس بحرین، کویت و امارات به آن ملحق شدند، خبر بسیار خطرناکی برای لبنان «که در حال فروپاشی» است، به شمار می‌رود.

بر این اساس عربستان سعودی از اظهارات وزیر قرداحی برای «بحران‌سازی با هدف ضربه زدن به حزب الله و دولت جدید به ریاست "نجیب میقاتی"»، سوء‌استفاده کرده است.

در این مطالعه آمده است که اگر بحران کنونی حل نشود، ضربه سختی به لبنان، به ویژه به اقتصاد این کشور وارد خواهد شد، زیرا به اعتقاد نویسندگان این پژوهش، اقتصاد لبنان در حال عبور از یک بحران خفه‌کننده است و تداوم این بحران، به شکست دولت جدید و فروپاشی آن منجر خواهد شد.

در ادامه این بررسی با تایید این‌که جای تردید است که استعفای قرداحی به پایان بحران ایجاد شده، منجر شود، ادعا می‌شود: «به نسبت حزب‌الله، دوری از کشورهای میانه‌رو در خلیج [فارس] به طور کلی در منطقه و به طور خاص در لبنان، به نفع آن تمام می‌شود. لذا همچنان با درخواست استعفای قرداحی از پست وزارت اطلاع‌رسانی مخالفت خواهد کرد و از این طریق قدرت خود را در دولت لبنان و در محافل تصمیم گیری در لبنان حفظ خواهد کرد».

در این مطالعه اسرائیلی، آمده است که تداوم بحران کنونی علیه لبنان، این کشور را به آغوش حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران سوق خواهد داد و این تحولات اساسا با منافع اسرائیل و کشورهای غربی در تضاد است.

در این تحقیق همچنین آمده است: «عربستان سعودی پس از آن‌که تمام تلاش‌های سابقش برای تقویت و تحکیم سلطه خود از طریق اردوگاه اهل سنت در لبنان، شکست خورد، اقدام به استفاده از آخرین سلاح خود یعنی اقتصاد لبنان کرد و با این اقدام قمار خطرناکی را آغاز کرد. لذا با توجه به موارد فوق، کشورهای غربی به علاوه اسرائیل می‌بایست برای حل بحران، با هدف تضعیف حزب‌الله اما بدون آسیب رساندن به کشور لبنان، فوراً علیه کشورهای خلیج‌فارس اقدام کنند».

در پایان این پژوهش آمده است: «کشورهای غربی موظف به مداخله فوری برای پایان دادن به این بحران هستند که پیامدهای آن دامنگیر خود آن‌ها خواهد شد. لذا ایالات متحده آمریکا و فرانسه باید حرکت برای پایان دادن به این بحران را رهبری کنند. زیرا ادامه آن مغایر با منافع غرب و به نفع ایران و افزایش دخالت آن در منطقه خاورمیانه است».

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها