تاکید روسیه و ترکیه بر مشارکت ایران در گفت‌و‌گوهای «3+3 قفقاز»

تاکید روسیه و ترکیه بر مشارکت ایران در گفت‌و‌گوهای «3+3 قفقاز»
دوشنبه 24 آبان 1400 - 21:52

وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر مشارکت ایران در گفت‌وگوهای شش جانبه قفقاز تاکید کردند.

العالم - اروپا

«آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «صدات اونال» همتای ترکیه‌ای وی بر اهمیت آغاز سریع ساز و کار مذاکرات 3+3 (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه) برای قفقاز جنوبی را تایید کردند.

به نوشته خبرگزاری «تاس» وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرفین درباره گسترده‌ترین موضوعات مهم همکاری روسیه و ترکیه در جنوب قفقاز و آسیای مرکزی گفت‌وگو کردند. در این رایزنی در چارچوب عادی سازی روابط بین باکو و ایروان، بر اهمیت اجرای نظام مند توافقات سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به دست آمد و همچنین راه اندازی ساز و کارمشورتی منطقه‌ای ۳+۳ برای قفقاز جنوبی در آینده نزدیک تاکید شد.»

طرفین در مورد وضعیت آسیای مرکزی با توجه به تحولات جاری در افغانستان تبادل نظر کردند. دیپلمات‌های روسیه و ترکیه به افزایش همکاری های متنوع بین دو کشور اشاره کردند.

بر اساس این گزارش، ایده مذاکرات شش جانبه با مشارکت ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه درباره قره باغ کوهستانی و از سرگیری روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه توسط «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مطرح شد. ایران از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت که آماده کمک به گام‌هایی درایجاد صلح در منطقه است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز که در تهران به سر می‌برد روز دوشنبه گفت: «ترکیه علاقه مند به همکاری با ایران در قالب «3+3» (روسیه، ایران و ترکیه به اضافه جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) است.»

به نوشته «ترند نیوز» وی این سخنان را در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود «حسین امیر عبداللهیان» بیان کرد. چاووش اوغلو گفت که امروز نیز درباره ثبات در قفقاز جنوبی گفت‌وگوهایی انجام شد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود: «ترکیه خواستار توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار روابط دوجانبه با ایران است.»

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که در سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران، نقشه راه همکاری بین دو کشور امضا خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها