وزارت خارجه دولت صنعاء: اعدام ۱۰ اسیر ارتش یمن جنایت جنگی است

وزارت خارجه دولت صنعاء: اعدام ۱۰ اسیر ارتش یمن جنایت جنگی است
دوشنبه 24 آبان 1400 - 22:15

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن اعدام ۱۰ اسیر ارتش یمن به دست شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در غرب یمن را جنایت جنگی و خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

العالم _ یمن

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) امروز (دوشنبه) در واکنش به اعدام ۱۰ اسیر ارتش یمن به دست شبه‌نظامیان دولت مستعفی و انداختن پیکر آن‌ها به دریا، بیانیه صادر کرد و این اقدام را جنایت جنگی دانست.

به نوشته خبرگزاری سبأنت، در این بیانیه آمده است این اقدام «شنیع» نقض واضح تمامی قوانین بین‌المللی و انسانی به خصوص توافق ژنو در خصوص رفتار با اسرای جنگی (۱۹۴۹) است که هرگونه شکنجه و رفتار غیر انسانی با اسرا را ممنوع کرده است.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن تأکید کرد: «ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی- اماراتی و مزدوران از ابتدای تجاوز در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ شنیع‌ترین جنایت‌ها را در حق اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی از جمله اعدام، شکنجه، مثله کردن، پوست کندن و زندانی کردن در بدترین شرایط را انجام داده است.»

این بیانیه همچنین از جامعه جهانی به خصوص شورای امنیت و شورای حقوق بشر و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی و تمامی گروههای حقوق بشری میخواهد تا سکوت خود را شکسته و این جنایت را محکوم کنند.

کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن روز گذشته اعلام کرد که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی ۱۰ نفر از اسرای ارتش و کمیته های مردمی یمن را به ضرب گلوله به شهادت رسانده‌اند.

«عبدالقادر المرتضی» رئیس این کمیته نیز امروز در مصاحبه‌ای گفت که جنایت اعدام ۱۰ زندانی توسط مزدوران ائتلاف سعودی دیروز شنبه انجام شد و پیکرهای این اسرا مثله شده و ویدئوهایی از آن منتشر شده که سند جنایت محسوب می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها