اعلام آمادگی ترکیه برای حل بحران روابط لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

اعلام آمادگی ترکیه برای حل بحران روابط لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس
سه شنبه 25 آبان 1400 - 16:36

پس از متشنج شدن روابط بیروت و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس، وزیر امور خارجه ترکیه آمادگی این کشور را برای کمک به حل این بحران اعلام کرد.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبدالله بو حبیب» همتای لبنانی خود در بیروت حاضر شد.

بر اساس گزارش شبکه «تی آر تی»، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: «ما پس از انفجار "عکار"‌ و انفجار بندر بیروت به اشکال مختلف به لبنان کمک کردیم و حمایت نظامی ما از بیروت همچنان ادامه دارد. لبنان نیازمند حمایت همگان است تا انتخابات پارلمانی خود را در موعد مقرر برگزار کند».

مولود چاووش اوغلو اضافه کرد:‌ «ما با لبنانی‌ها بحران سوریه و همچنین راه‌های همکاری میان دو کشور در زمینه پرونده آوارگان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم».

چاووش اوغلو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط «انسانی مهم»‌ و «تاریخی» میان دو کشور، اضافه کرد:‌ «ما بابت بحران [روابط] لبنان و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] متأسفیم و اگر ضرورتی در کار باشد، ما برای کمک آماده و خواهان دست‌یابی به یک راهکار در آینده نزدیک هستیم. ما آماده نزدیک کردن نقطه نظرات لبنان و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] هستیم».

وی همچنین با بیان اینکه ترکیه برای مشارکت در بازسازی بندر بیروت آمادگی دارد، گفت: «بحران [در روابط] لبنان و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] می‌تواند از راه گفت‌و‌گو پایان یابد».

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت: «سفر من به بیروت در راستای تأکید بر حمایت ما از لبنان صورت گرفته است».

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

نخست‌وزیر لبنان پس از فشارهای عربستان سعودی به صورت ضمنی از وزیر اطلاع‌ رسانی این کشور خواسته بود که استعفایش را اعلام کند.

او گفته بود: «درخواستم را از وزیر اطلاع‌رسانی تکرار می‌کنم و از او می‌خواهم که وجدان خود را قاضی قرار دهد، شرایط را بسنجد، موضعی را که باید اتخاذ شود، اتخاذ کند و منافع ملی را به شعارهای پوپولیستی ترجیح دهد».

با این حال، ساعتی پس از این اظهارات، جرج قرداحی بر موضع پیشین خود تأکید کرد و گفت که از سمتش استعفا نخواهد داد.

از سوی دیگر، کنفرانس مطبوعاتی چاووش اوغلو و عبدالله بوحبیب در حالی در بیروت برگزار شده است که وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته وارد تهران شد و با «حسین امیر عبداللهیان»‌ همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وزیر خارجه ترکیه دیروز در تهران ضمن تأکید مجدد بر موضع آنکارا، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ظالمانه خواند و درباره موفقیت مذاکرات پیش رو در وین ابراز امیدواری کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها