ساز و کار جدید آمریکا و کشورهای عربی برای همکاری ضد ایران

ساز و کار جدید آمریکا و کشورهای عربی برای همکاری ضد ایران
سه شنبه 25 آبان 1400 - 22:54

دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک مدعی شد که واشنگتن قصد دارد در قالب «ساز و کاری جدید» با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران همکاری کند.

العالم - ایران

«دانییل بنایم» دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور «خاور نزدیک» مدعی شد که واشنگتن قصد دارد در قالب «ساز و کاری جدید» با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران همکاری کند.

بنایم در مصاحبه با شبکه خبری «الحره» گفت که پیام آمریکا به کشورهای عربی و منطقه این است که «ما در منطقه هستیم و باقی می‌مانیم. شراکتهای پایداری داریم که از چند دهه پیش شکل گرفته است و قصد داریم آن را تا چند دهه آینده ادامه دهیم».

مقام آمریکایی با اشاره به سفر منطقه‌ای «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران تصریح کرد: «من و رابرت مالی از سه هفته پیش در امارات، قطر و عربستان بودیم و مجددا به ریاض برخواهیم گشت تا با سران [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] و سران اروپایی در قالب یک سازوکار جدید دیدار کنیم تا نشان دهیم که جامعه بین‌الملل در تلاش برای رفع نگرانی‌های جهانی از برنامه هسته‌ای ایران و رفع چالش‌های ناشی از رفتارهای منطقه‌ای ایران متحد است. فکر می‌کنم که مذاکرات و رایزنیهای راهبردی بیشتری با کشورهای [عربی] خلیج [فارس] صورت خواهد گرفت».

این مسئول آمریکایی ادامه داد: «می‌خواهیم به جهان این پیام را بدهیم که همپیمانان اصلی آمریکا در اروپا و دوستان نزدیک ما در خاورمیانه، در کنار ما قرار دارند. همه ما در کنار هم هستیم تا به ایران و هر کسی که حامی ایران است، این پیام را بدهیم که باید مسائل هسته‌ای را حل کنید. نمی‌توانید بین ما، تفرقه ایجاد کنید. باید با ما تلاش کنید تا مسائل هسته‌ای و همچنین منطقه‌ای را حل کنیم».

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

دولت بایدن علاوه بر آنکه از ارائه ضمانت‌های لازم درباره عدم خروج از توافق خودداری می‌کند بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده اصرار دارد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

مقام آمریکایی با این ادعا که آمریکا برای کاهش تنش و حل اختلافات، از دیپلماسی استفاده می‌کند، درباره رابطه کشورهای عربی با سوریه گفت: «کشورها در خصوص مسائل مختلف، رفتارهای متفاوتی دارند، ولی ما نظر خود را درباره عادی‌سازی روابط با سوریه گفتیم».

این مسئول آمریکایی ادامه داد: «ما قصد نداریم روابط خود را با سوریه عادی کنیم، ولی کشورهای مختلف، دیدگاههای مختلفی نسبت به مسائل دارند.»

دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک درباره فروش سلاح به عربستان سعودی توسط این کشور گفت: «کنگره نقش مهمی در فروش سلاح دارد و ما احترام زیادی برای آن قائل هستیم. امیدواریم که در معامله [فروش] موشکهای هوا به هوا، پیشرفت داشته باشیم؛ زیرا این مسئله به عربستان کمک خواهد کرد تا از خاک خود دفاع کند».

بنایم با بیان اینکه، دولت جدید آمریکا، عملیات هجومی خود در یمن را متوقف کرد، تصریح کرد: «تلاش خود را افزایش خواهیم داد تا مطمئن شویم شرکای ما در عربستان، چیزی دارند که بتوانند در برابر حملات حوثیها (انصارالله) از خود دفاع کنند».

وی در پایان مدعی شد، موشکهای هوا به هوا، در داخل خاک عربستان استفاده خواهد شد و «نظر ما این است که این سلاح، بخشی از آن چیزی است که عربستان برای دفاع از خاک خود بدان نیاز دارد».

فارس

پربیننده ترین خبرها