افشاگری روزنامه صهیونیستی؛ دو نسخه از پگاسوس به امارات فروخته شده نه یکی

افشاگری روزنامه صهیونیستی؛ دو نسخه از پگاسوس به امارات فروخته شده نه یکی
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 10:45

یک روزنامه عبری فاش کرد که بر خلاف تصور همه، رژیم صهیونیستی دو نسخه از جاسوس افزار پگاسوس در اختیار مقامات امارات قرار داده است، نه یکی.

العالم _ امارات

یک روزنامه عبری در گزارش امروز خود فاش کرد که رژیم صهیونیستی دو بدافزار جاسوسی «پگاسوس» را به امارات فروخته است در حالی که تصور می‌شود تنها یک بدافزار در اختیار مقامات این کشور قرار داده است.

در گزارشی که امروز (چهارشنبه، ۱۷ نوامبر)، در روزنامه «مارکر» اسرائیل منتشر شد، آمده است: اسرائیل دو نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در اختیار امارات قرار داده است. نرم‌افزار اول به «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی و نرم‌افزار دوم به «محمد بن راشد آل مکتوم» نخست‌وزیر و حاکم دبی فروخته شده است.

بنا بر این گزارش که ترجمه عربی آن در وبگاه «عرب 48» منتشر شد، این در حالی است که فروش این بدافزار جاسوسی، منوط به تایید کمیته ویژه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است.

این روزنامه در خصوص انگیزه خرید دو نرم‌افزار از سوی امارات، دو احتمال طرح کرد: اول این‌که «در چارچوب سیاست داخلی و اختلافات بین هفت امارت مختلف، هر یک از دو رئیس دو امارت مهمتر، درخواست دو نرم‌افزار اختصاصی برای خود ارائه کردند و احتمال دوم که اخیراً شواهدی به آن اضافه شده است این است که حداقل یکی از این دو حاکم، درخواست استفاده از این سیستم را به دلایل شخصی بر خلاف شرایط استفاده اعلامی از سوی شرکت NSO که شرکت تولید کننده این نرم‌افزار است، طرح کرده باشد. زیرا این شرکت، شرط استفاده از این نرم‌افزار را به جنگ علیه تروریسم و ​​جنایات مرگبار محدود کرده است».

پیشتر، روزنامه گاردین اعلام کرده بود که بن‌راشد از پگاسوس علیه همسر سابقش «هیا بنت الحسین» خواهر «عبدالله دوم» شاه اردن و شنود تلفن‌های پنج تن از نزدیکانش طی درگیری‌های قضایی با او بر سر گرفتن حضانت دو فرزندشان استفاده کرده است.

اکتبر گذشته بود که خبرگزاری رویترز اعلام کرد که شرکت NSO، تماس خود را با امارات در مورد استفاده از پگاسوس به دلیل استفاده حاکم دبی از آن متوقف کرده است. این شرکت ادعا می کند که فعالیت شش سیستم فروخته شده خود به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را «به دلیل استفاده نادرست»، به حالت تعلیق درآورده است.

سپس رسانه‌ها اعلام کردند که شرکت اسرائیلی NSO قرارداد خود را با امارات در پی رسوایی حاکم دبی در سوء استفاده از این بدافزار، فسخ کرده است. لذا همه تصور می‌کردند که اسرائیل تنها به حاکم دبی این بدافزار را فروخته است اما اکنون مارکر اعلام می‌کند که ولی‌عهد ابوظبی نیز این بدافزار را در اختیار دارد.

فسخ این قرارداد پس از آن صورت گرفت که دیوان عالی انگلیس، روز گذشته اعلام کرد که «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی از جاسو‌س‌افزار صهیونیستی پگاسوس علیه شاهزاده «هیا بت الحسین» همسر سابق خود استفاده کرده است.

شرکت NSO که جاسوس‌افزار جنجالی «پگاسوس» را ساخته است، دو هفته پیش، در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت. دولت آمریکا درباره تحریم این شرکت صهیونیستی اعلام کرد، حواشی پیرامون جاسوس‌افزار پگاسوس، «در تضاد با سیاست خارجی و منافع امنیت ملی ایالات متحده است».

گفته می‌شود، جاسوس‌افزار پگاسوس قادر است این امکان را به خریدار برنامه بدهد که با نفوذ یک گوشی، اطلاعات آن را کپی کند و ضمن ضبط مکالمه‌ها با دوربین آن عکس بگیرد.

اواسط ژوئیه امسال هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق گوشی‌‌های هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان از جمله الجزائر، تونس، فلسطین، فرانسه و ...مورد استفاده قرار گرفته است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

افشای رسوایی جاسوس افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشته است به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای گفته است پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت NSO، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در محکومیت این اقدام اعلام کرد: تا زمانی که این شرکت و کل این صنعت نشان دهند که می‌توانند به حقوق بشر احترام بگذارند، باید ممنوعیت فوری صادرات، فروش، انتقال و استفاده از فناوری نظارت ایجاد شود.

در پی واکنش‌ها و انتقادات گسترده، رژیم صهیونیستی هم ادعا کرده کمیسیونی را برای بررسی موارد استفاده نادرست از این جاسوس‌افزار تشکیل داده است. سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته اسرائیل به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مشتریان این شرکت دسترسی ندارد.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها