نماینده آمریکا در امور یمن برای بحث درباره ایران به منطقه می‌آید

نماینده آمریکا در امور یمن برای بحث درباره ایران به منطقه می‌آید
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 19:06

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که فرستاده ویژ ه آمریکا در امور یمن به عربستان و بحرین سفر خواهد کرد تا هماهنگی‌هایی درباره امنیت منطقه‌ای و ایران و یمن داشته باشند.

العالم - آمریکا

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که «تیم لندرکینگ» فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن برای هماهنگی درباره موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای و ایران، تور خود را به منطقه غرب آسیا آغاز کرده است و قصد دارد به عربستان سعودی و بحرین سفر کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، آن طور که وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است، لندرکینگ قصد دارد گفت‌وگوهایی درباره برخی ادعاهای مطرح شده اخیر درباره حمله افراد مسلح وابسته به انصارالله به سفارت آمریکا که از سال ۲۰۱۵ در صنعاء بسته شده، داشته باشد.

روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آزادی کارمندان محلی سفارت آمریکا در صنعاء شد و افزود، افراد مسلح وابسته به انصارالله به سفارت آمریکا که از سال ۲۰۱۵ در صنعاء بسته شده «یورش» برده‌اند.

با این حال، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد انصارالله در واکنش به این اظهارات در صفحه توییتر خود نوشت: سفارت آمریکا تخلیه شده است و تقریبا از سال ۲۰۱۹ حقوق کارمندان محلی سفارت در یمن را قطع کردند و حالا ادعای حمله به سفارت بسته شده و بازداشت کارمندان می‌کنند.

وی افزود: آقایان آمریکایی! حقوق کارمندان محلی را پرداخت کنید؛ این قدرنشناسی است که حقوق کسانی را که در وضعیت فاجعه‌بار یمن به شما خدمت کردند، قطع کنید. آنها را نیز مانند آنچه در افغانستان رخ داد، رها کردید.

لندرکینگ در سال جاری به عنوان بخشی از تلاش‌های سازمان ملل برای مهندسی آتش‌بس در یمن برای از سرگیری مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ، که در آن ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ علیه حوثی‌ها مداخله کرد، بارها از منطقه بازدید کرده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها