چاووش اوغلو: حملات ارمنستان تروریستی بود

چاووش اوغلو: حملات ارمنستان تروریستی بود
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 20:17

وزیر خارجه ترکیه با اعلام مجدد حمایت آنکارا از باکو مدعی شد ارمنستان مقصر دور تازه درگیری‌های مرزی بین باکو و ایروان بوده است.

العالم - ترکیه

وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه با ادعای نقض آتش بس از سوی ایروان در دور تازه درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر حمایت مجدد از باکو تاکید کرد.

به گزارش منابع خبری، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در سخنانی بر حمایت آنکارا از جمهوری آذربایجان تاکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با مقصر خطاب کردن ارمنستان، این حملات را «تروریستی» خواند و از ارمنستان خواست تا اقدامات تحریک آمیز علیه صلح و ثبات در منطقه را متوقف کند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز چهارشنبه گفت که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز با ارمنستان قصد دارد توجه جامعه جهانی را از مناقشه قره باغ منحرف کند.

«آرارات میرزویان» گفت: «مطمئن هستیم که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز ارمنستان به دنبال منحرف کردن توجه جامعه جهانی از مناقشه قره باغ است. بیانیه ای که روز چهارشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه منتشر شد.»

او گفت که ارمنستان از تمامیت ارضی خود و حق ارامنه در قره باغ کوهستانی برای تعیین سرنوشت دفاع خواهد کرد.

وی افزود: «ما قویاً مطمئن هستیم که این رفتار جمهوری آذربایجان نتیجه این واقعیت است که شرکای بین‌المللی ما و در مجموع جامعه بین‌المللی واکنش مناسبی نسبت به استفاده از زور توسط جمهوری آذربایجان در جریان تجاوزات این کشور به قره باغ کوهستانی نشان ندادند.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان سه شنبه از گفت‌وگوی وزیر دفاع ترکیه با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان و تداوم حمایت آنکارا از باکو خبر داد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مورخ 16 نوامبر، گفت‌وگوی تلفنی بین «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، و ژنرال «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان،صورت گرفت.

ژنرال حسن‌اف به همتای خود از تحرکات ارمنستان و اوضاع در مرزها اطلاعاتی داد و به وی گفته شد که اقدامات طرف مقابل با قاطعیت سرکوب شده است.

آکار نیز در این گفت‌گو به نوبه خود خاطر نشان کرد که ترکیه مانند همیشه از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

ترکیه بارها حمایت خود را از جمهوری اذربایجان نشان داده و در جریان نبرد دوم قره باغ ارتش جمهوری آذربایجان با حمایت هوایی و اطلاعاتی ترکیه توانست ارمنستان را شکست دهد.چندی قبل نیز رئیس جمهور ترکیه که برای مراسمی عازم جمهوری آذربایجان و منطقه قره باغ شده بود، ابراز امیدواری کرد که جمهوری آذربایجان فراتر از مرزهای ارمنستان پیش رود.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در آن دیدار خطاب به یکی از مقام‌های جمهوری آذربایجان گفت: «دارید به سمت مرز ارمنستان می‌روید؟ از آنجا هم فراتر خواهید رفت.»

فارس

پربیننده ترین خبرها