رئیس پارلمان لیبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

رئیس پارلمان لیبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد
پنج‌شنبه 27 آبان 1400 - 10:07

رئیس پارلمان لیبی از نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خبر داد.

العالم - لیبی

به گزارش روسیاالیوم، «عقیله صالح» رئیس پارلمان لیبی نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را که قرار است دسامبر آینده برگزار شود، اعلام کرد.

وی تاکید کرد که به اعلامیه قانون اساسی که به مثابه قانون اساسی کشور در مرحله انتقالی است احترام می‌گذارد.

رئیس پارلمان لیبی افزود که برای پایان دادن به درگیری و آغاز آشتی ملی در کشور تلاش می‌کند.

ژنرال « خلیفه حفتر » فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی ( اردوگاه شرق – حامی دولت طبرق ) روز سه شنبه گذشته رسما خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد کرد.

حفتر هنگام اعلام نامزدی خود گفت: «برای رهبری ملت در مرحله‌ای سرنوشت‌ساز نامزد شدم و من به دنبال قدرت نیستم».

این ژنرال بازنشسته لیبی افزود: من به شما وعده می‌دهم که از اصول ملیمان که در رأس آن وحدت لیبی، حاکمیت و استقلال آن قرار دارد دفاع کنم.

«علی زیدان» نخست‌وزیر اسبق لیبی نیز روز چهارشنبه نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

«سیف الإسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی نیز روز یکشنه رسما خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نامزد کرد.

«عبدالحمید الدبیبه»، نخست وزیر موقت و چند تن دیگر از شخصیت‌های دولتی نیز برای انتخابات ریاست جمهوری نام ‌نویسی کرده‌اند.

کمیساریای عالی انتخابات لیبی گفته است که تاکنون 514 نفر برای انتخابات پارلمانی این کشور نام نویسی کرده‌اند. بر اساس اعلام این نهاد نظارتی، ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری تا 22 نوامبر (یک آذر) و برای انتخابات پارلمانی تا هفتم دسامبر (16 آذر) امکان پذیر خواهد بود.

از زمان سرنگونی حکومت قذافی، لیبی فاقد دولت مرکزی واحد بود و به رغم توافق جریان‌های سیاسی و صاحب قدرت در این کشور بر سر تشکیل دولت موقت در نشست «صخیرات» مغرب ولی طی این مدت، لیبی دو حکومت، دو دولت و دو ارتش داشت؛ دولت تحت امر و فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر یا دولت مستقر در طُبرق و دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت رسمی) که مورد حمایت جامعه جهانی بوده و از سوی سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده بود.

ماه دسامبر آینده (24 آذر) لیبی شاهد برگزاری اولین انتخابات رسمی بعد از سرنگونی رژیم سرهنگ قذافی خواهد بود. این انتخابات دو مرحله‌ای خواهد بود، انتخابات اول که ریاست جمهوری خواهد بود، ماه دسامبر آینده (آذر ماه) برگزار خواهد شد. بعد از 52 روز از این انتخابات، انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها