بایدن: تحریم المپیک زمستانی چین را بررسی می‌کنیم

بایدن: تحریم المپیک زمستانی چین را بررسی می‌کنیم
جمعه 28 آبان 1400 - 05:50

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پس از دیدار مجازی خود با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم دیپلماتیک بازی های زمستانی المپیک چین اظهار داشت که واشنگتن در حال بررسی این موضوع است.

العالم- آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در دیدار با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از تحریم المپیک چین حمایت می کند، گفت که این امری است که در حال بررسی آن هستیم.

بازی های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ از ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ ( ۱۶ بهمن تا ۲ اسفندماه ۱۴۰۰) و پس از آن بازی‌های پارالمپیک برگزار می شود.

بایدن همچنین اظهار داشت که آمریکا و کانادا در مورد تغییرات اقلیمی نظر مشابهی دارند و در این زمینه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز گفت که کانادا و آمریکا در مقابله با کرونا، تغییرات اقلیمی و چالش های آینده همسو هستند.

وی تصریح کرد که دو کشور همچنین برای احیای اقتصادی یکدیگر به گونه ای که فراگیر و عادلانه باشد، همکاری می کنند.

به گزارش ایرنا، پیش از این، تعدادی از سیاستمداران آمریکایی از جمله نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی پکن به بهانه به اصطلاح حقوق بشری شده بودند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رهبران جهان خواسته بود تا به دلیل شرایط حقوق بشر در چین، از شرکت در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن خودداری کنند.

پلوسی در یک جلسه استماع کنگره، از کارنامه حقوق بشر چین در منطقه خود مختار «اویغور شین جیانگ» و جاهای دیگر انتقاد کرد و گفت: ما نمی‌توانیم به گونه‌ای پیش برویم که انگار برگزاری المپیک در چین مشکلی ندارد.

پلوسی افزود: به ورزشکاران خود احترام بگذارید و بیاید یک تحریم دیپلماتیک داشته باشیم.

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ گفته بود: سخنان تعدادی از آمریکایی‌ها سرشار از دروغ و اطلاعات نادرست است. چنین ادعایی یک مضحکه نامحبوب است که موفق نخواهد بود.

وی اضافه کرده بود که چرا افراد در ایالات متحده نگران حضور مردم کشورهای مختلف در بازی‌های المپیک زمستانی پکن یا سفر به چین هستند؟. من فکر می‌کنم دلیل این است که آن‌ها می‌ترسند مردم کشورهای مختلف پس از ورود به چین، با مسایل درست و حقایق حقوق بشری در کشور ما آشنا شوند و به این ترتیب دروغ‌های گوناگون آن‌ها درباره چین افشا شود و سوء قصد آمریکا و برخی کشورهای غربی برای مهار توسعه چین با سوء استفاده از مساله حقوق بشر و ریاکاری به اصطلاح «دمکراسی و حقوق بشر» نیز آشکار شود.

کارکنان مرکز ملی اسکی آلپاین در پکن پایتخت چین، کار خود را برای ساخت برف مصنوعی به منظور آماده‌سازی این مرکز در آستانه المپیک زمستانی ۲۰۲۲ آغاز کرده اند.

المپیک زمستانی در مورد اندازه، سختی، ضخامت و تراکم دانه‌های برف الزامات سختگیرانه‌ای دارد که نمی‌توان با برف طبیعی آن را برآورده کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها