گرداب انتخابات عراق و بحران عدم شفافیت

گرداب انتخابات عراق و بحران عدم شفافیت
شنبه 29 آبان 1400 - 14:47

ناظران معتقدند نتایج انتخابات پارلمانی عراق باعث دو دستگی بین مردم شده و آنها را به موافقان و مخالفان نتایج تقسیم کرده است.

العالم - نظرکده

آنها گفته اند عراق همچنان در این گرداب غوطه ور است؛ کسانی که در این انتخابات پیروز شده اند، آن را واقع بینانه و سالم و نتایج ان را برآمده از خواست مردم می دانند اما کسانی که شکست خورده اند، به دستگاه قضایی کشور مراجعه کرده و تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به نتایج انتخابات را هم گامی مثبت ارزیابی کردند.

ناظران معتقدند که معترضان، شواهد و مدارکی در دست دارند که ثابت می کند که تقلب های گسترده ای در انتخابات رخ داده است و از آن گذشته، فرآیند برگزاری انتخابات هم دچار اختلالات فنی شده است که این خود در نتیجه انتخابات تأتیر چشمگیری داشته است.

رهبران ائتلاف الفتح می گویند که عراقی ها در روز جمعه موسوم به "جمعه ثبات" برای مطالبه حقوق خود و ابراز همبستگی و تحصن معترضان در مقابل منطقه سبز در بغداد به خیابان آمدند.

آنها گفته اند که قیس خزعلی، دبیر کل عصائب اهل حق در دیدار با "جنین پلاسخارت"، نماینده سازمان ملل در عراق شواهد و مدارکی را دال بر تقلب در انتخابات در اختیار وی قرار داده است. آنها همچنین خاطرنشان کرده اند که دوسوم تشکلهای سیاسی دچار تغییراتی شده اند حال آنکه کمیساریای عالی انتخابات 20 روز پیش اعلام کرده بود که با شفافیت و صداقت کار می کند و نتایج به دست آمده صد در صد انطباق دارند. اما تنها ظرف سه روز، 7 کرسی به تعداد کرسی های طرف بازنده اضافه شد که از تعداد کرسی های طرف برنده کسر شده بود.

رهبران فتح تأکید کرده اند که شواهد بسیاری درباره تقلب در انتخابات وجود دارد و در نامه شورای عالی قضایی هم کمیساریای عالی انتخابات به خاطر استفاده از دستگاه دیجیتال شمارش آرا – که دستگاهی غیر دقیق و نامنظم است – محکوم شده است.

آنها تصریح کرده اند که پلاسخارت پس از مشاهده مدارک و شواهد تقلب در انتخابات از این وضعیت ابراز شگفتی کرده و دو روز مهلت خواسته است. ظرف همین دو روز تغییرات عمده ای در نتایج انتخابات حاصل شد به طوری که تا امروز به اندازه 7 کرسی، فرآیند سیاسی پارلمانی دچار تغییر شده است.

دیپلمات های سابق عراقی هم گفته اند که فرآیند انتخابات پارلمانی این کشور و چالش ها و کش و قوس های همراه آن، از حد تقلب فراتر رفته و در واقع شاهد اشتباهات فنی از سوی کمیساریای عالی انتخابات هستیم.

آنها خاطرنشان کرده اند که معترضان به نتایج انتخابات دو هدف را دنبال می کنند؛ یکی زیر سئوال بردن نتایج شمارش دیجیتالی آرا و دیگری اعتراض به تقلب در انتخابات.

این دیپلمات ها خاطرنشان کرده اند که اعلام نتایج انتخابات با اشتباهات بسیاری همراه بوده و بهانه های لازم را در اختیار معترضان قرار داده است. آنها نسبت به اقدام شتابزده شورای امنیت بین الملل و نهادهای بین المللی به تأیید انتخابات ابراز به رغم اشتباهات فاحش در این فرآیند، شگفتی کرده و گفته اند که این وضعیت فقط باعث اتلاف وقت عراقی ها و اختلال در فرآیند تشکیل کابینه می شود.

پربیننده ترین خبرها