شکست کودتا درسودان

شکست کودتا درسودان
يکشنبه 30 آبان 1400 - 17:15

خبر: سرانجام بعد از هفته‌ها حضور موثر مردم در خیابان‌های سودان و اعلام مخالفت با تک روی های نظامیان حاکم براین کشور، نخست‌وزیر معزول به قدرت بازگشت و شرط او در خصوص آزادی همه بازداشت شدگان محقق شد.

تحلیل:

- سودان با 97 درصد جمعیت مسلمان و به عنوان کشوری اخیراً آزاد شده از دیکتاتوری اگر چه مورد تجاوز نظامیان حاکم قرار گرفت اما این تجاوز نتوانست دوام بیاورد و با تقدیم بیش از 40 شهید برای آزادی و طی هفته‌های اخیر، یک قدم از تحقق کودتایی صددرصدی فاصله گرفت.
- نظامیان حاکم اگر چه موفق شدند در سایه کودتا هم شورای نظامی خودساخته را بر ملت سودان تحمیل مجدد کنند وهم برانتخاب وزرای دولت حمدوک در آینده تاثیر گذار باشند اما بدرستی دریافتند که اعمال کامل و موفق دیکتاتوری بر مردمی که تازه از دیکتاتوری رها شده اند کار آسانی نیست
- اگرچه بسیاری از اهل تحلیل و سیاست در سودان از آنچه امروز در سودان اتفاق افتاد با عنوان یک نمایشنامه یاد می‌کنند و از نتیجه حاصله در توافق اعلام رضایت نمی‌کنند اما واقعیت آن است که اتفاق امروز یک گام به جلو درکند کردن حرکت قطار کودتایی صددرصدی در سودان ارزیابی می‌شود.
- معترضان بر این اعتقادند که با استمرار شورای نظامی خودساخته از یکسو و اعمال نظر نظامیان حاکم بر ترکیب دولت آینده عملاً اتفاق تازه‌ای درسودان رخ نداده است.
- امروز در سودان و در سایه این اتفاق فقط نظامیان طعم شکست و ناکامی در کودتایی صددرصدی را نچشیدند بلکه امارات، اسرائیل، مصر و بالاخره سعودی در پذیرش شکست از اراده مردم شریک بودند.
- حاصل تجربه اعمال کودتا بر مردم در سودان آن خواهد بود که اولاً از این پس و در شرایط پیش رو مردم سودان و به ویژه سران حرکت مردمی هوشیارانه‌تر از پیش فعالیت خواهند کرد و ثانیاً خط فاصل محکم و مرزبندی پررنگی با دشمنان مخالف حاکمیت خود ترسیم خواهند کرد و البته چنانکه از شواهد قابل دریافت است اصرار بر تداوم مخالفت با خواسته‌های کودتاگران همچنان پرقوت ادامه خواهد یافت.

پربیننده ترین خبرها