بلومبرگ: ارزیابی اطلاعاتی آمریکا از برنامه روسیه برای حمله به اوکراین حکایت دارد

بلومبرگ: ارزیابی اطلاعاتی آمریکا از برنامه روسیه برای حمله به اوکراین حکایت دارد
دوشنبه 1 آذر 1400 - 13:16

شبکه آمریکایی مدعی شده ایالات متحده اطلاعاتی از جمله نقشه‌هایی را با متحدان اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان‌دهنده آمادگی روسیه برای حمله به اوکراین است.

العالم - امریکا - اروپا
شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از آنچه افراد مطلع از گفت‌وگوها خوانده، گزارش داد ایالات متحده اطلاعاتی از جمله نقشه‌هایی را با متحدان اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان‌دهنده تجمع نیروهای روسی و توپخانه‌ای و آماده شدن آن‌ها برای حمله سریع و گسترده به اوکراین از نقاط مختلف در صورت تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمله به کی‌یف است.

طبق این گزارش، این اطلاعات هفته گذشته در حمایت از نگرانی‌های ایالات متحده در مورد نیات احتمالی پوتین و تلاش دیپلماتیک فزاینده برای مانع وی شدن، به برخی از اعضای ناتو منتقل شده است.

به ادعای این گزارش، ارزیابی آمریکایی‌ها حکایت از آن دارد که پوتین ممکن است اوایل سال میلادی آینده (اوایل زمستان) این تهاجم را با توجه به آن که نیروهای روسیه دوباره نزدیک مرز اوکراین مستقر شده‌اند، انجام دهد.

این اطلاعات سناریویی را نشان می‌دهد که در آن نیروها از کریمه، مرز روسیه و از طریق بلاروس به اوکراین با حدود ۱۰۰ گردان گروه‌های تاکتیکی- احتمالاً حدود ۱۰۰ هزار سرباز برای شرکت در آنچه به عنوان عملیات در زمین‌های ناهموار و شرایط یخبندان توصیف شده، وارد و مستقر می‌شوند و قلمرو وسیعی را پوشش می‌دهند و برای یک اشغال بالقوه طولانی آماده می‌شوند.

دو نفر از منابع مورد اشاره بلومبرگ گفتند که تقریباً نیمی از گروه‌های تاکتیکی قبلاً در موقعیت هستند و هر تهاجمی با پشتیبانی هوایی همراه خواهد بود.

این دو نفر همچنین ادعا کردند که مسکو ده‌ها هزار نیروی ذخیره را در مقیاسی بی‌سابقه در دوران پس از فروپاشی شوروی سابق فراخوانده است. آن‌ها توضیح دادند که نقش نیروهای ذخیره در هر درگیری حفظ قلمرو در مرحله پس از آن است که گردان‌های تاکتیکی راه را هموار کردند.

این ادعاها در حالی است که به نوشته بلومبرگ، روسیه علناً هیچ فراخوان بزرگی از نیروهای ذخیره را اعلام نکرده است.

به ادعای این گزارش، یکی از این افراد گفت که ایالات متحده همچنین اطلاعاتی را در خصوص افزایش تصاعدی اطلاعات نادرست که کی‌یف را هدف قرار می‌دهد به اشتراک گذاشته و مسکو عواملی را برای تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در داخل اوکراین استخدام کرده است.

به نوشته بلومبرگ، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته هرگونه قصد برای تهاجم را رد کرد، اما از زنگ هشدار به عنوان نشانه‌ای مبنی بر اینکه اقدامات وی مورد توجه ایالات متحده و متحدانش قرار گرفته، استقبال کرد و آن‌ها را متهم به عدم توجه کافی به خطوط قرمز روسیه در خصوص اوکراین کرد.

طبق این گزارش، ایالات متحده و دیگران نمی‌گویند که جنگ قطعی است یا اطمینانی در خصوص قصد پوتین ندارند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفت: نمی‌توانم درباره نیات روسیه صحبت کنم. ما نمی‌دانیم چه هستند.

به ادعای این گزارش، برای پوتین، اوکراین پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ کاری ناتمام است و او اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند.

این ادعاها در حالی است که مسکو دیورز (یکشنبه) گمانه‌زنی‌های اخیر درباره جنگ میان روسیه و اوکراین را «افزایش تصنعی تنش» توصیف و آن را محکوم کرد. کاخ کرملین ضمن رد ادعاهای مطرح شده توسط غربی‌ها، به افزایش تحرکات کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اشاره کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این‌باره گفت: «این تنش به‌صورت مصنوعی تشدید شده است. ما از سوی کسانی که نیروهای مسلح خود را از آن‌سوی اقیانوس [اطلس] آورده‌اند، به فعالیت‌های نظامی غیرمعمول در قلمرو خود متهم شده‌ایم. این کشور ایالات متحده آمریکا است. چنین کاری منطقی و مودبانه نیست».

پسکوف با اشاره به اینکه اوکراین‌ می‌خواهد مشکلات خود را با توسل به زور حل کند گفت، روسیه از ناتو خواسته است که از «متمرکز کردن مُشت نظامی» در مجاورت مرزهای روسیه و تجهیز اوکراین به سلاح‌های مدرن دست بردارند.

به گزارش فارس، کرملین شهریور امسال نیز هشدار داده بود، گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو در اوکراین به منزله عبور از خط قرمز روسیه خواهد بود.

پیش‌تر همچنین «کایرلو بودانوف» رئیس سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین در مصاحبه اختصاصی با وبگاه «میلیتری تایمز» مدعی شد روسیه بیش از ۹۲۰۰۰ نظامی اطراف مرزهای اوکراین مستقر کرده و در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه است

پربیننده ترین خبرها