هشدار گزارشگر حقوق بشر درباره گسترش تبعیض و بیگانه هراسی در آمریکا

هشدار گزارشگر حقوق بشر درباره گسترش تبعیض و بیگانه هراسی در آمریکا
سه شنبه 2 آذر 1400 - 12:48

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اقلیت ها، در گزارشی ضمن هشدار درباره تشدید نابرابری‌ها و نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌ها در نظام قضایی و رسانه‌ای آمریکا، بر ضرورت ایجاد معاهده‌ای بین المللی برای مقابله با این مسئله فراگیر تاکید کرد.

العالم - اروپا - امریکا

به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، «فرناند د وارنس» گزارشگر ویژه امور اقلیت‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، در پایان سفر ۱۵ روزه خود به آمریکا خاطرنشان کرد که اقلیت ها در این کشور همچنان از «نابرابری، تبعیض و گفتمان نفرت پراکنی» رنج می برند.

گزارشگر حقوق بشر اقلیت ها در سازمان ملل در گزارش اولیه خود که به رسانه ها ارائه داد، با اشاره به یک فرمان اجرایی آمریکا برای مهار رویکرد نفرت پراکنی ضدآسیایی تصریح کرد: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه پیشرفت هایی داشته است، با این وجود در این نوع قوانین علیه سیاهان و اقلیت ها «نشانه هایی از سستی و خستگی» دیده می شود و این نوع قوانین برای حفظ حقوق اقلیت ها ناقص است.

در همین راستا پروفسور دو وارنس گفت: نژادپرستی، نفرت پراکنی و بیگانه هراسی به طرز نگران کننده ای در حال افزایش است و اقلیت ها بیش از پیش خود را منزوی و مستثنی شده می بینند. زیرا بحران بهداشتی ناشی از همه گیری کرونا و به دنبال آن بحران اقتصادی به عنوان یکی از پیامدهای اصلی پاندمی، این نابرابری ها را تشدید کرده و اقلیت هایی را که به حاشیه رانده شده اند، بیش از همه در رنج نشانده است.

به عقیده دو وارنس، نظام قضایی و زندان های آمریکا، با حضور بیش از حد شهروندان آمریکایی- آفریقایی و لاتین تبار که با وزن جمعیتی آنها مطابقت ندارد، این تصور را که «ثروتمندترها بخشیده و فقرا مجازات می شوند» قوت می بخشد.

این استاد دانشگاه درخصوص پیامدهای سیاسی این تبعیض ها، تگزاس را مثال زد و توضیح داد: یکی از معضلات «موانع زبانی» موجود است که مانع از آن می شود تا رای دهندگان لاتین تبار از حقوق خود برای رای دادن به خوبی استفاده کنند؛ این مسئله یا به لحاظ نبود پوسترها و پیام های تبلیغاتی کافی به زبان آنهاست یا به دلیل اینکه در زمان رای دادن در مراکز انتخاباتی، به آنها کمک های لازم ارائه نمی شود.

دو وارنس با بیان اینکه مشکل فقط مسئله تگزاس نیست، بلکه گاهی فواصل دور بین حوزه های انتخابی و کمبود وسایل حمل و نقل برای شهروندان اقلیتی در زمان انتخابات، همچنین طراحی حوزه های انتخابی در ایالات دیگر نیز به شکلی است که به ماجرای نژادپرستی «اکثریت سفیدپوستان انگلوساکسون»، دامن می زند. در حالی که جمعیت جوامع اقلیتی به ویژه لاتین تبارها در این مناطق غالب است، اما این موضوع نیز هیچ گاه در نظام انتخاباتی منعکس نشده است.

این ماجرای نژادپرستی به حادثه ماه اوت ۲۰۱۷ در شارلوتسویل آمریکا اشاره دارد که سفیدپوستان آنگلوساکسونی، خواستار اخراج همه اقلیت ها از آمریکا شدند.

با این وجود، پرفسور دو وارنس کالیفرنیا را به عنوان نمونه ای ذکر کرد که در آنجا تمهیداتی فراهم آوردند تا امکان دسترسی به خدمات عمومی و رسانه ای را برای جوامع مختلف اقلیتی مانند لاتین تبارها و آسیای شرقی را به ویژه در زمان همه گیری کرونا تضمین کند.

یکی از محورهای سفر گزارشگر حقوق بشر مسئله پوئرتوریکو بود که در آنجا نیز این استاد دانشگاه، نمونه هایی از تبعیض های سیاسی و زیست محیطی علیه اقلیت ها را برشمرد: اینکه ساکنان آنجا نمی توانند در انتخابات ریاست جمهوری رای دهند، موضوعی که به عقیده وی آنها را به «آمریکایی ها و نه شهروندان» تبدیل می کند. و در زمینه زیست محیطی نیز خاطرنشان کرد اقلیت ها (بدون اشاره به محل تولد آنها) در آلوده ترین مناطق این جزیره زندگی می کنند.

پورتوریکو از نواحی غیرضمیمه به خاک آمریکا به‌شمار می‌آید که تحت حاکمیت سیاسی ایالات متحده قرار دارد.

در همین راستا، پایگاه خبری اکسیوس آمریکا نیز پیش تر با اشاره به نتایج یک نظرسنجی تازه با هدف اثبات نژادپرستی نظام‌مند در ایالات متحده نوشت: رنگین پوستان آمریکایی بیش از سفیدپوستان در معرض تهدیدهای زیست محیطی هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان، با تاکید بر ضرورت ایجاد یک معاهده بین المللی در زمینه مبارزه با نفرت پراکنی، لازمه مقابله با این تهدید را ایجاد چارچوب نظارتی مبتنی بر حقوق بشر، دانست. به نظر این کارشناس سازمان ملل متحد، با ایجاد یک پیمان بین المللی، دولت ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، امکان نفرت پراکنی را کمتر خواهند داشت.

این گزارش در حالی ارائه می شود که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اندکی پیش از مراسم تحلیف خود نیز در توئیتی به وجود نژادپرستی سیستماتیک در تمامی جنبه های زندگی آمریکایی اعتراف کرده و نوشته بود «واقعیت این است که نژادپرستی نظام مند همه جنبه‌های زندگی آمریکایی را در بر گرفته و هر کسی فارغ از نژاد یا قومیت زمانی منتفع می‌شود که ما آمریکای عادلانه تری بسازیم».

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها