ابراز رضایت گروسی از مذاکرات سازنده با مقامات ایرانی/ رابطه آژانس و ایران، دائمی و مداوم است

چهارشنبه 3 آذر 1400 - 09:55

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روند مذاکره با مقامات ایرانی در تهران ابراز رضایت کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با پرس تی‌وی اظهارداشت: همزمان با حضورش در تهران با مقامات ایرانی گفت‌وگوهایی سازنده داشته است.

وی در این خصوص گفت: «یک روز طولانی را همراه با مباحث، گفت‌وگوها و مذاکرات (مختلف) پشت سر گذاشتیم. ... باید در سطح فنی درباره مسائل مهمی مذاکره کنیم و آنها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.»

گروسی در ادامه افزود: «رابطه آژانس و ایران، رابطه‌ای دائمی و مداوم است.»

با توجه به اینکه زیرساخت‌ها و دانشمندان هسته‌ای ایران به طور پیوسته مورد حملات تروریستی و مرگبار قرار گرفته اند. گروسی در واکنش به این حملات تروریستی که رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی بیشتر آنها را بر عهده دارد گفت: «استفاده از خشونت مطلقاً محکوم است.»

گروسی همچنین در واکنش به پرسشی درباره سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، عدم تمایل برخی طرف‌ها را در جهان به پیوستن به ان‌پی‌تی محکوم کرد و مشارکت در پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را «بسیار مهم» خواند.

وی در ادامه اتخاذ موضع سیاسی درباره ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را تکذیب کرد.

گروسی درباره برنامه هسته‌ای آمریکا، خروج این کشور از برجام در سال 2018 و تحریم‌های ایالات متحده بر ضد تهران نیز گفت مأموریت آژانس، مأموریتی برای عدم اشاعه است و نه خلع سلاح، و مقصر دانستن آمریکا را در نقض برجام خارج از اختیارات آژانس دانست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: «آژانس صلاحیت‌های مورد نیاز درباره تصمیم‌های سیاسی یک کشور برای متعهد ماندن به یک توافق و یا عدول از آن را ندارد و نداشته است. پس در این خصوص، کاری که همچنان انجام می‌دهیم، تأیید تعهد به مفاد برجام و یا عدول از آن است. آژانس نمی‌تواند بخشی از راه حل مرتبط با تحریم‌ها باشد. این یک موضوع سیاسی است که باید میان ایالات متحده و ایران حل و فصل شود، و امیدوارم آنها قادر باشند چنین کاری را انجام دهند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها