لغو تحریم‌های ظالمانه؛ تنها تضمین برای موفقیت مذاکرات وین

لغو تحریم‌های ظالمانه؛ تنها تضمین برای موفقیت مذاکرات وین
شنبه 6 آذر 1400 - 13:24

به رغم اینکه آمریکا توافق هسته‌ای را پاره و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه ایران وضع کرد و به رغم عدم پایبندی فرانسه، آلمان و انگلیس به تعهدات‌شان و تبانی آنها با آمریکا و همچنین شکست روسیه و چین در اتخاذ تدابیری برای جبران خسارت‌های ایران که ناشی از این نقض واضح این توافق توسط غربی‌ها بوده، ولی جمهوری اسلامی بار دیگر تصمیم گرفته که در مذاکرات وین حاضر شود تا طرف‌های دیگر را به انجام مسئولیت‌های‌شان در قبال توافق هسته‌ای مجاب کند.

العالم- تحلیل روز

حضور ایران در وین این‌بار متفاوت خواهد بود؛ زیرا همانطور که به وضوح اعلام کرده مذاکرات آتی در ویت درباره مسائل هسته‌ای نخواهد بود؛ مسائلی که در مذاکرات قبلی و به طور مفصل درباره آنها توافق شده است لذا بحث‌ها درباره لغو تحریم‌های متعدد علیه ایران و بازگشت طرف‌های دیگر به تعهدات‌شان متمرکز خواهد شد و حتی باید طرف‌های مقابل تضمین‌های کافی و قاطعانه‌ای مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق بدهند.

مسئولان ایرانی تأکید کرده‌اند که لغو تحریم‌های مربوط به توافق هسته‌ای شرط ضروری برای موفقیت مذاکرات است و در صورت عدم لغو تحریم‌های تحمیلی علیه ایران، مذاکرات هسته‌ای شکست خواهد شد و هرگونه پیشرفتی در این مذاکرات باید در موازات با لغو تحریم‌ها صورت بپذیرد و ایرانی وقتی برای هدر دادن بر سر مسائل بیهوده ندارد؛ زیرا جامعه جهانی به خوبی می‌داند که آمریکا بوده که از توافق عقب‌نشینی کرد و لذا باید به آن بازگردد و تنها راه بازگشت آن، لغو تحریم‌های ظالمانه است.

به نظر می‌رسد دولت "جو بایدن" روی سیاست شکست‌خورده "فشار حداکثری"، که دولت "دونالد ترامپ" آن را بنا کرد، حساب باز کرده و امیدوار است که ادامه این سیاست باعث می‌شود که ایران تن به امتیازدهی شود. ولی نتیجه آن معکوس شد؛ ایران بدون خروج از توافق، اقدام کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای‌اش را در پیش گرفت امری که باعث شد دولت بایدن به این نتیجه برسد که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

به منظور هشدار به طرف‌های هسته‌ای جهت احترام به تعهدات‌شان و عدم تکرار اشتباهات سابق‌شان، مسئولان ایرانی به‌ویژه به همتایان اروپایی خود بارها تأکید کرده‌اند زمانی کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه، انگلیس و آلمان پای میز مذاکرات بنشینند که می‌توانند سیاست‌های مستقلی از آمریکا اتخاذ کنند.

خواسته ایران از اروپایی‌هایی که تعهدات‌شان در توافق هسته‌ای را نقض کرده‌اند، این است که با برداشتن گام‌های عملی برای لغو تحریم‌ها و جامه عمل پوشاندن به شعارهای‌شان، خسارات ایران را جبران کنند. ایرانِ سال 2021 ایرانِ سال 2005 نیست و زمان پایبندی یکجانبه به تعهدات سپری شده و باید تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان پایبند باشند وگرنه نباید منتظر باشند که فقط ایران تعهداتش را رعایت کند.

پربیننده ترین خبرها