واکنش‌ها به تعرض رئیس رژیم صهیونیستی علیه مسجد ابراهیمی

واکنش‌ها به تعرض رئیس رژیم صهیونیستی علیه مسجد ابراهیمی
دوشنبه 8 آذر 1400 - 10:55

رئیس رژیم صهیونیستی یکشنبه شب در اقدامی تحریک‌آمیز همراه با شهرک‌نشینان یهودی به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل تعرض کرد و اولین شمع عید یهودی «حانوکا» را روشن کرد؛ اقدامی که با واکنش‌های گسترده‌ همراه بوده است.

العالم - فلسطیین اشغالی

اسحاق هرزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه به مناسبت عید یهودی «حانوکا» همراه با عده‌ای از شهرک‌نشینان به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل تعرض کرد.

نظامیان صهیونیست بدین مناسبت تدابیر امنیتی شدیدی را در مناطق مختلف شهر الخلیل اتخاذ کرده و درهای این مکان مقدس را به مدت یک هفته به روی فلسطینیان بستند تا شهرک‌نشینان بتوانند به راحتی به مناسبت عید «حانوکا» به این مکان مقدس مسلمانان تعرض کنند.

اقدام رئیس رژیم صهیونیستی برای روشن کردن اولین شمع عید حانوکا در مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واکنش های شدید گروه‌های مقاومت فلسطین و تشکیلات خودگردان و اتحادیه عرب را به همراه داشت.

حماس

در همین راستا، جنبش حماس ضمن محکوم کردن اقدام اسحاق هرتزوگ برای تعرض به مسجد ابراهیمی، خواستار برپایی تظاهرات در شهر الخلیل و ممانعت از ورود رئیس جنایتکار رژیم صهیونیستی به این مکان مقدس شد.

اسماعیل رضوان از رهبران حماس تاکید کرد که مسئولیت هرگونه عواقب و پیامد این اقدام تحریک‌آمیز متوجه دولت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

رضوان اظهار داشت که چنین اقدامی موجب تحریک احساسات و عواطف فلسطینیان و هتک حرمت این مسجد مبارک خواهد شد.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم یورش «اسحاق هرتسوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به حرم ابراهیمی در شهر الخلیل را محکوم کرد و خواستار بازگذاشتن دست مقاومت در کرانه باختری برای مقابله با جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی شد.

جهاد اسلامی

از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی هم نسبت به عواقب و پیامدهای تعرض اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل هشدار داد.

طارق عزالدین سخنگوی این جنبش در کرانه باختری تصریح کرد که اقدام هرتزوگ در راستای طرح‌های یهودی‌سازی دشمن صهیونیستی در شهر الخلیل و مسجد ابراهیمی صورت می‌گیرد.

عزالدین این اقدام را خصمانه خواند و خاطرنشان کرد که انتفاضه الأقصی در واکنش به یورش «شارون» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به مسجدالأقصی در سپتامبر 2000 میلادی شکل گرفت.

وی تاکید کرد که به دشمن صهیونیستی و جهانیان یادآوری می‌کنیم که انتفاضه الاقصی در واکنش به تعرض شارون به مسجد الاقصی شعله‌ور شد و ملت فلسطین هرگز اجازه تعدی به مقدسات خود را نخواهد داد.

اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نیز ضمن محکوم کردن اقدام هرتزوگ، آن را در راستای تقسیم زمانی و مکانی مسجد ابراهیمی و یهودی‌سازی آن دانست و تأکید کرد که تعرض رئیس رژیم صهیونیستی به این مسجد، حاکی از بی‌اعتنایی دشمن صهیونیستی به ادامه جنایات و اقدامات نژادپرستانه خود علیه سرزمین، ملت و مقدسات فلسطین است.

این اتحادیه بر ضرورت اعلام مخالفت جهانیان با جنایات صهیونیست‌ها علیه مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین از جمله تعرض به مسجد ابراهیمی تأکید کرد.

رام الله

«محمد آشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی هم یورش تحریک آمیز هرتزوگ به حرم ابراهیمی را محکوم کرده و درباره تبعات خطرناک آن بر وضعیت منطقه هشدار داد.

آشتیه از سازمان ملل و یونسکو که حرم ابراهیمی را جزو میراث جهانی قرار داده، خواست تا برای توقف نقض ها علیه مقدسات اسلامی و مسیحی بخصوص علیه مسجدالاقصی و حرم ابراهیمی اقدام کنند.

پربیننده ترین خبرها