در اوج تنش در روابط بیروت و ریاض؛

سفر رئیس‌جمهور لبنان به قطر

سفر رئیس‌جمهور لبنان به قطر
دوشنبه 8 آذر 1400 - 11:52

رئیس جمهوری لبنان صبح امروز (دوشنبه) در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دعوت امیر قطر، بیروت را به مقصد دوحه ترک کرد و این در حالی است که روابط کشورش با سعودی وارد مرحله ای بحرانی شده است.

العالم - لبنان

عون صبح امروز به دعوت «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای شرکت در آیین افتتاحیه رقابت های فوتبال «جام کشورهای عرب» (فیفا عرب کاپ) ۲۰۲۱ انجام شده است.

رقابت های فیفا عرب کاپ از ۳۰ نوامبر (۹ آذر) تا ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در قطر برگزار می شود. برگزاری این مسابقات و میزبانی قطر، محک مناسبی در نشان دادن توان اجرایی این کشور برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ خواهد بود.

جام کشورهای عرب با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود. ۹ تیم به صورت مستقیم وارد مسابقات خواهند شد و از بین ۱۴ تیم دیگر نیز، ۷ تیم به مسابقات راه خواهند یافت.

از بین این ۲۳ تیم، ۱۱ تیم از قاره آفریقا (کنفدراسیون فوتبال آفریقا) و ۱۲ تیم نیز از قاره آسیا (کنفدراسیون فوتبال آسیا) هستند که با احتساب مسابقات مقدماتی، در مجموع ۳۹ مسابقه برگزار خواهد شد.

«قنا» خبرگزاری رسمی قطر در این باره اعلام کرد که رئیس جمهوری لبنان در این سفر همچنین با شیخ تمیم آل ثانی دیدار خواهد کرد و در این دیدار، راه های تقویت مناسبات قطر و لبنان بررسی خواهد شد.

بر پایه این گزارش، عون و شیخ تمیم راه‌های تقویت و گسترش روابط دوجانبه را در همه بخش ها و تلاش برای فعال‌ سازی کمیته عالی مشترک لبنان و قطر را بررسی خواهند کرد.

روزنامه «الجمهوریه» چاپ لبنان نیز در این ارتباط نوشت که «ولید فیاض» وزیر انرژی و آب و سرلشکر «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت ملی لبنان و تیمی از مشاوران و نیروهای امنیتی، میشل عون را در این سفر همراهی می کنند.

بر پایه این گزارش، ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان با مقام های قطری درباره مسائل انرژی و امکان بهره مندی از دانش آنها در زمینه اکتشاف و استخراج گاز و نفت گفت و گو خواهد کرد.

دعوت امیر قطر از عون برای سفر به این کشور در حالی است که اخیرا به دنبال سخنان «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در باره جنایت سعودی ها در یمن، روابط عربستان و همپیمانان عرب ریاض با لبنان دچار تنش و بحران کم سابقه شده است.

قطر در سال های اخیر به ویژه پس از بحران قطع روابط با عربستان، سیاستی مستقل از سعودی، امارات و بحرین در قبال مسائل منطقه ای اتخاذ کرده است.

در پی بحران میان لبنان و سعودی، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به فرمان امیر این کشور برای بررسی راه های حل و فصل این بحران عازم بیروت شد.

قرداحی با انتقاد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی گفته بود، «جنبش انصارالله» به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شوند، دفاع می‌کند.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند. بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در کشورهای خود ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشورها را ترک کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها