نقشه رژیم صهیونیستی در لیبی با حذف ژنرال حفتر از انتخابات، نقش بر آب شد

نقشه رژیم صهیونیستی در لیبی با حذف ژنرال حفتر از انتخابات، نقش بر آب شد
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 17:15

ژنرال خلیفه خفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» که به تازگی با اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، خود را در عرصه سیاسی کشورش مطرح کرده است، با حذف نامش در فهرست نامزدهای انتخاباتی به اتهامات کیفری، نقشه اسرائیل در لیبی را نقش بر آب کرد.

العالم ـ لیبی

چندی پیش روزنامه عبری‌زبان «هآرتص» از سفر مخفیانه پسر خلیفه حفتر به فلسطین اشغالی با هدف درخواست کمک نظامی و سیاسی از تل‌آویو در ازای عادی سازی روابط دو طرف خبر داده بود که به باور بسیاری از کارشناسان این سفر بیشتر به منظور جلب حمایت رژیم صهیونیستی از نامزدی حفتر در انتخابات ریاست جمهوری لیبی صورت گرفت.

سفر یک ماه پیش صدام حفتر به اسرائیل، صرف نظر از اینکه با چه هدف به خصوصی انجام گرفت، نشان می‌دهد که خلیفه حفتر این پیش‌بینی را کرده بود که به دلیل پرونده جنایاتش در لیبی، امکان رد صلاحیت و حذف شدنش از لیست نامزدهای انتخاباتی وجود دارد، لذا سعی کرد با توجه به نفوذ صهیونیست‌ها در لیبی، حمایت آنها را نسبت به خود جلب کند و به همین دلیل وعده عادی سازی روابط در صورت در دست گرفتن قدرت در لیبی را مطرح کرد.

از طرفی، رژیم صهیونیستی که این روزها کشورهای عربی به بهانه‌های مختلف به سمت عادی سازی روابط با این رژیم هروله می کنند، سوای آنکه به همه اهداف و ابعاد نظامی خود در صورت رئیس جمهور شدن حفتر در لیبی می‌رسید، به هدف مهمتر خود یعنی عادی سازی روابط هم بدون هیچ گونه مانعی دست پیدا می‌کرد و به همین دلیل تل آویو خود را برای حمایت از این نامزد نورچشمی انتخابات ریاست جمهوری لیبی که کمتر از یک ماه به برگزاری آن مانده است، آماده کرده بود.

اما دادگاه نظامی شهر مصراته هفته گذشته به صورت غیابی فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی را محاکمه و به اتهام ارتکاب جنایت، حکم اعدام ژنرال حفتر را صادر کرد و همانطوری که انتظار می‌رفت، دادگاهی دیگر در لیبی اخیرا با صدور حکمی نام ژنرال حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» را از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ دسامبر (سوم دی ماه) حذف کرد؛ چرا که بر اساس قانون انتخابات لیبی افرادی که سابقه کیفری دارند، مجاز به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیستند.

این در حالی است که چند روز قبل کمیته عالی انتخابات ملی لیبی فهرست اولیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کنونی را که نام حفتر در آن ذکر شده است، تأیید کرد و پس از انتشار این فهرست، دادستانی نظامی لیبی حکم بازداشت حفتر را صادر کرد.

بدین ترتیب رژیم صهیونیستی که روی ریاست جمهوری خلیفه حفتر به امید اینکه لیبی به جمع کشورهای سازشگر منطقه بپیوندد، حساب باز کرده بود، با حکم دادگاه نظامی به اتهام ارتکاب جنایت، امیدهایش را از دست داد.

روزنامه هاآرتص اخیرا همچنین از نقش سیف الاسلام قذافی فرزند معمر القذافی دیکتاتور سابق در برقراری روابط طرابلس با تل‌آویو پرده برداشت و فاش کرد که سیف الاسلام مسئولیت روابط با رژیم صهیونیستی را در دوره حکومت پدرش به عهده داشت، اما کمیسیون انتخابات لیبی این گزینه اسرائیل را هم به دلایل دو تابعیتی بودن و محکومیت قضایی رد کرده است.

پربیننده ترین خبرها