اختصاصی العالم؛

اذعان مزدوران "منصور هادی" به شکست ائتلاف سعودی در یمن

چهارشنبه 10 آذر 1400 - 20:09

مسئولان ارشد در دولت مستعفی و فراری "عبد ربه منصور هادی" به شکست ائتلاف متجاوز سعودی در تحقق اهدافش از جنگ علیه یمن اذعان و تأکید کرده‌اند که راه‌حل نظامی به بن‌بست رسیده است.

العالم- یمن

این مسئولان خواستار توقف فوری جنگ و میانجیگری از سوی مصر و اتحادیه عرب برای پایان دادن به اختلاف شده‌اند که این دعوت با واکنش‌های متفاوتی از سوی محافل سیاسی در صنعا مواجه شده است. مقامات صنعا تأکید دارند قبل از هرگونه مذاکره برای حل اختلافات، نیروهای بیگانه بایستی از یمن خارج شوند.

"احمد عبید بن دغر" رئیس شورای مشورتی دولت مستعفی یمن و "عبدالعزیز جباری" نایب رئیس به اصطلاح پارلمان وابسته به این حکومت با صدور بیانیه مشترکی به شکست ائتلاف متجاوز تحت سرکردگی عربستان به یمن اذعان کردند و گفتند که "روند امور امروز روشنتر شده است و گزینه نظامی به بن بست رسیده و نزدیک است که شکست خود را اعلام کند".

این دو مقام همچنین با اذعان به فرسایش نظامی توان شبه نظامیان تحت امر حکومت منصور هادی در رویارویی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و اشاره تلویحی به عدم پشتیبانی کامل سعودی‌ها از این شبه‌نظامیان و طرح ادعای واهی حضور ایران در یمن گفتند: "دولت (دولت مستعفی و غیرقانونی منصور هادی) از نقش پیشگام خود در رهبری جنگ تا حد زیادی عقب نشسته و روند حرکتی آن فلج شده یا در آستانه فلج شدن است. این امر تاثیر منفی در جنگ با حوثی‌ها و (به زعم آنها) ایرانی‌ها در یمن گذاشته است...ارتش (شبه‌نظامیان منصور هادی) با کمترین امکانات می‌جنگند و منابع مالی آن مصادره یا بلوکه شده است."

این درخواست بن دغر و جباری واکنش‌های زیادی را برانگیخته است؛ به نحوی که محافل سیاسی تأکید دارند که آن درخواستی دیرهنگام و اعترافی دیرهنگام به شکست ائتلاف سعودی علیه یمن بوده ولی درخواست برای توقف جنگ گامی خوب و سازنده در مسیر درست است.

"محمد عبدالسلام" رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و سخنگوی انصارالله در واکنش به این بیانیه در توییتر نوشت: "الحمدالله از روز اول یقین داشتیم که تجاوز (ائتلاف سعودی به یمن) محکوم به شکست است. حقیقت را ملت یمن گفتیم و اعلام کردیم که تجاوز فقط شر است و ابزارهایش را برای تحقق اهدافش بکار می‌گیرد، و اینکه منافع یمن در تشویق مداخله خارجی نیست بلکه در مقابله با آن است. سال‌های نبرد، درست بودن آنچه ملت یمن به سمت آن رفت را ثابت کرد و ملت یمن این مسیر ادامه خواهد داد."

وی افزود: "عطف به موارد فوق و با یقین به اینکه مقابله با ائتلاف و محاصره برای جلوگیری از قرار گرفتن یمن تحت قیمومیت ابدی خارجی ضروری است دست گفت‌وگو را به سمت طرف‌های داخلی دراز کردیم و پنهان و آشکار از آنها دعوت کردیم که برای حرف مشترک (یمن برای همه) بیایند اما گوش‌هایشان کر بود، خنجرهای کینه را به روی ملت گشودند و بر جنگ اصرار کردند."

این در حالی‌ست که رسانه‌های سعودی از این موضع بن دغر و جباری انتقاد کرده‌اند. روزنامه "عکاظ" نوشته است این دو مسئول یمنی به دنبال منافع شخصی‌شان هستند و درخواست‌شان به معنای تبرئه کردن عبد ربه منصور هادی و همراهانش و معرفی کردن حکومت سعودی به عنوان مسئول جنگ است.

پربیننده ترین خبرها