اشغالگر کیست؟/ شمال غرب سوریه شهادت دهد

اشغالگر کیست؟/ شمال غرب سوریه شهادت دهد
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 22:47

سیاست های ترکیه طی دو دهه گذشته شاهد نوسانات و دگرگونی‌های شگرفی بوده است و فرافکنی بخشی ازسیاست های عجیب و غریب این کشور، رسانه های ترکیه البته در بازتاب این سیاست ها معمولا تندتر از سیاستمداران ترک حرکت می کنند.

العالم _ ترکیه

وب‌سایت شبکه تلویزیوتی "تی آر تی" ترکیه به زبان عربی روایت امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی( تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج‌فارس) را بازنشر می‌کند و زبان استفاده‌شده در این گزارش به وضوح نشان می‌دهد که گزارش از زبان اماراتی نوشته شده است. ولی این اقدام رسانه ترکیه نشانه‌ای از همسو شدن میان کشورِ حامی جهانیِ اخوان‌المسلمین با کشورِ پرچمدار دشمنی با این گروه است.

به نظر می‌رسد مدیریت وب‌سایت این تلویزیون ترکیه به شیوه‌ای ساده‌لوحانه تلاش کرده با استفاده از این جملات "امارات می‌گوید که این جزایر بخشی از خاک آن است"، و "طبق گفته کارشناسان و تحلیلگران" و "منابع تاریخی اشاره می‌کنند" خودش را در موضوع جزایر ایرانی بی‌طرف نشان دهد، با این حال این منبع از هیچ تلاشی برای ذکر عبارات "چگونه ایران جزایر را تحت کنترل خود درآورد؟" و "تصرف جزایر سه‌گانه توسط ایران" دریغ نکرد. این تلویزیون ترکیه روایت اماراتی را کاملا مورد تایید قرار داده و حتی در اقدامی ناپسند، از عبارت جعلی برای نام خلیج‌فارس استفاده کرده است. این در حالی‌ است که نه سازمان ملل و نه منشورها و معاهده‌های بین‌المللی و نه نقشه‌های جهانی این عبارت جعلی را به‌کار نمی‌برند.

ما می‌دانیم چرا این تلویزیون ترکیه در این برهه خاص به این موضوع دامن زده است. "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی سه روز پیش عازم ترکیه شد و وعده سرمایه‌گذاری 3 میلیاردی امارات در ترکیه را مطرح کرد در زمانی‌که ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار به پایین‌ترین حد بی‌سابقه رسیده است و از سوی دیگر، قرار است "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه، در آینده سفری به امارات ترتیب دهد.

متاسفانه سیاست ترکیه طی دو دهه گذشته شاهد نوسانات و دگرگونی‌های شگرفی بوده؛ این کشور در حالی‌که پرچمدار دفاع از اخوان‌المسلمین است و به این بهانه در امورات کشورهای عربی و غیر عربی مداخله می‌کند ولی امروز می‌بینیم که این کشور علیه اخوان‌المسلمین چرخش پیدا کرده و فعالان این گروه را که به ترکیه پناهنده شده‌اند، از فعالیت سیاسی محروم و مجدانه تلاش می‌کند روابطش را با کشورهای دشمنِ این گروه احیا کند. ترکیه زمانی پرچم دفاع از فلسطین را برمی‌افراشت ولی امروز می‌بینیم که روابط نظامی، امنیتی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی برقرار می‌کند.

مسئولان و تصمیم‌گیران در ترکیه که اینگونه ساده‌لوحانه با مسائلی که بر حاکمیت‌ ملت‌‎های دیگر تاثیر می‌گذارد، تعامل می‌کنند بهتر است این ضرب‌المثل را مورد توجه قرار دهند که "کسی که خانه‌اش از شیشه است نباید به خانه دیگران سنگ پرتاب کند". زیرا این ترکیه است که بایستی به حاکمیت کشورهای دیگر و تمامیت ارضی آنها احترام بگذارد و از اشغال آنها دست بردارد.

به نظر می‌رسد ترکیه که در تغییر اسامی شهرها، روستاها، خیابان‌ها، میادین و مدارس در شمال اشغالی سوریه از عربی و کردی به تُرکی تبحر دارد تا سیاست تُرکی کردن این منطقه از سوریه را اجرا کند، اکنون چنین سیاستی را به مناطق دورتر، مانند خلیج‌فارس تعمیم می‌دهد؛ سیاستی که تاثیراتی منفی بر خودِ ترکیه خواهد داشت.

خلاصه آنکه، ترکیه منافع مشترکش با ایران را قربانی چند دلار امارات می‌کند تا اقتصاد ورشکسته خود را نجات دهد.

پربیننده ترین خبرها