جمهوری آذربایجان و ارمنستان، محور رایزنی ترکیه و آمریکا

جمهوری آذربایجان و ارمنستان، محور رایزنی ترکیه و آمریکا
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 17:18

وزارت خارجه آمریکا درباره محورهای دیدار و رایزنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو در لتونی بیانیه صادر کرد.

العالم - آمریکا

ساعاتی بعد از دیدار دوجانبه وزرای خارجه آمریکا و ترکیه در «ریگا» پایتخت لتونی، واشنگتن از رایزنی دو طرف درباره روابط دوجانبه، موضعات منطقه‌‎ای و بین‌المللی خبر داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن روز چهارشنبه (دیروز) با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در حاشینه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو دیدار کرد.

وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه درباره این دیدار، محورهای رایزنی دیپلمات‌های ارشد واشنگتن و آنکارا در شهر «ریگا» پایتخت لتونی را اعلام کرد.

طبق روایت واشنگتن، وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شامل بحران در اتیوپی، اوکراین، افغانستان و تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صحبت کردند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «بلینکن وزیر امور خارجه (آمریکا) و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه (ترکیه) درباره بحران اتیوپی تلاش‌های مشترک با هدف حفظ ثبات در منطقه دریای سیاه گفت‌و‌گو کردند».

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «آنها همچنین در مورد تجاوز روسیه به اوکراین و وضعیت ارمنستان، (جمهوری) آذربایجان و همچنین افغانستان گفت‌و‌گو کردند. این گفت‌و‌گو بر اساس گفت‌و‌گوی ماه گذشته رئیس‌جمهور بایدن و رئیس‌جمهور اردوغان در رم در مورد همکاری دوجانبه و سایر اولویت‌ها از جمله دموکراسی و حقوق بشر شکل گرفت».

رایزنی بلینکن و چاووش اوغلو در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو در شرایطی انجام شده که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته بر روابط دوستانه مسکو با آنکارا تاکید کرده بود. به گفته لاوروف، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای او به‌زودی به صورت تلفنی گفت‌وگو می‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه اختلاف دیدگاه روسیه و ترکیه بر سر مسائل اوکراین، مانع از گفت‌وگو در این‌باره به شکلی دوستانه نمی‌شود، افزود: ترکیه جایگاه ویژه‌ای در درگیری اوکراین داشته و از روابط خوبی با مسکو و کی‌یف برخوردار است.

وی همچنین از ناتو و کشورهای غربی درخواست کرد «رویکرد مخرب» حمایت نظامی از اوکراین و رساندن تسلیحات به این کشور را خاتمه دهند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا توضیح بیشتری درباره رایزنی وزیر خارجه دولت بایدن با همتای ترکیه‌ای در خصوص «وضعیت ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان» ارائه نشده است.

رایزنی بلینکن و چاووش اوغلو درباره جمهوری آذربایجان، ارمنستان کمتر از یک هفته پس از دیدار سران باکو، ایروان و مسکو در شهر سوچی روسیه انجام شد.

نشست جمعه هفته گذشته ولادیمیر پوتین، الهام علی اف و نیکول پاشینیان به دنبال درگیری‌های شدید مرزی باکو و ایروان برگزار شد. به گفته رئیس‌جمهور روسیه توافق شد تا سازوکار تعیین مرز میان ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان پیش از پایان سال جاری میلادی ایجاد شود.

ترکیه در جریان جنگ جمهوری آذربایجان با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی بارها از باکو حمایت کرد و این حمایت‌ها تا به امروز ادامه داشته است.

مقام‌های ارمنستان در جریان جنگ ۴۴ روزه سال گذشته بارها اعلام کردند که نیروهای نظامی و ادوات جنگی ترکیه در کنار ارتش جمهوری آذربایجان حضور و نقش مستقیم داشتند اما ترکیه این موضوع را رد کرد.

رسانه‌ای شدن رایزنی وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه ترکیه درباره افغانستان در شرایطی انجام شده که اظهارنظرها و انتقادها از مواضع دولت جو بایدن در داخل آمریکا و خارج این کشور درباره نحوه خروج واشنگتن ار افغانستان و مواضع کنونی آمریکایی‌ها در قبال افغانستان ادامه دارد.

خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ اشغالگرانه در این کشور، ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ (هشت شهریور ماه سال جاری) به پایان یافت.

به رغم خروج آمریکا از افغانستان، مقام‌های ارشد ترکیه شامل رجب طیب اردوغان از آمادگی آنکارا برای گفت‌‎و‌گو با طالبان خبر دادند و حضور نظامیان ترکیه در فرودگاه کابل ادامه یافت.

پربیننده ترین خبرها