شکست ائتلاف سعودی برای فاجعه آفرینی در یمن

شکست ائتلاف سعودی برای فاجعه آفرینی در یمن
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 17:45

صبح امروز (پنجشنبه) سه هشتگ "فاجعه آنها با پیروزی یمن شکست خورد"، "اقدام نظامی تنها راه حل است" و "کمپین حمایت از یمن" در این کشور ترند شد.

العالم-داغ های مجازی

این روزها ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی به حملات هیستریک خود افزوده است تا بر شکست های هولناک خویش در جبهه های مختلف بخصوص در مأرب سرپوش بگذارد. اما نیروهای متجاوز در بیانیه ها و رسانه های خود از دستاوردهای وهمی‌شان سخن می گویند به طوری‌که اگر کسی به این رسانه ها گوش فرا دهد، تصور می کند که جنگ یمن پایان یافته و ریاض بر ارتش و کمیته های مردمی یمن چیره شده است.

واقعیت امر این است که آنها توحش خود و تجاوزهایشان را با بهانه های واهی توجیه کرده و ادعا می کنند که بر پایه معیارهای انسانی و قوانین بین المللی دست به این جنایت ها می زنند.

در این میان، مقامات ارشد در دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن، به ناکامی جنگ در تحقق اهداف ائتلاف سعودی و حکومتشان اذعان کرده و گفته اند که راه حل نظامی به بن بست خورده است. آنها به توقف فوری جنگ فراخوانده و خواهان میانجی گری مصر و جامعه عرب برای پایان دادن به اختلافات شدند.

در این خصوص احمد عبید بن دغر رئیس مجلس شورای حکومت هادی و عبدالعزیز جباری معاون رئیس مجلس نمایندگان در این حکومت طی بیانیه مشترکی بر لزوم توقف فوری جنگ یمن تاکید کردند. آنها اظهار داشتند که حکومت هادی فلج شده و از جایگاه خود نزول کرده است.

بن دغر و جباری خاطرنشان کردند که وضعیت انسانی و معیشتی در یمن فاجعه آمیز شده است. آنها به صورت غیر مستقیم ائتلاف سعودی-اماراتی را به نابودی یمن و شکست اهدافشان متهم کردند.

درخواست بن دغر و جباری واکنش‌های زیادی را برانگیخته است؛ به نحوی که محافل سیاسی تأکید دارند که این درخواست نابهنگام و اعترافی دیرهنگام به شکست ائتلاف سعودی علیه یمن بوده ولی درخواست برای توقف جنگ گامی خوب و سازنده در مسیر درست است.

"محمد عبدالسلام" رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و سخنگوی انصارالله در واکنش به این بیانیه در توییتر نوشت: "الحمدالله، از روز اول یقین داشتیم که تجاوز (ائتلاف سعودی به یمن) محکوم به شکست است. حقیقت را ملت به یمن گفتیم و اعلام کردیم که تجاوز فقط شر است و ابزارهایش را برای تحقق اهدافش بکار می‌گیرد، و اینکه منافع یمن در تشویق مداخله خارجی نیست بلکه در مقابله با آن است. سال‌های نبرد، درست بودن آنچه ملت یمن به سمت آن رفت را ثابت کرد و ملت یمن به این مسیر ادامه خواهد داد."

این در حالی‌ست که رسانه‌های سعودی از این موضع بن دغر و جباری انتقاد کرده‌اند. روزنامه "عکاظ" نوشته است این دو مسئول یمنی به دنبال منافع شخصی‌شان هستند و درخواست‌شان به معنای تبرئه کردن عبد ربه منصور هادی و همراهانش و معرفی کردن حکومت سعودی به عنوان مسئول جنگ است.

حساب کاربری "مرکز رسانه ای انقلابی" در توییتر نوشت:" محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن همه را به مشارکت در کمپین توییتری با هشتگ "فاجعه آنها با پیروزی یمن شکست خورد" دعوت می کند".

کاربر دیگری به نام "یک یمنی جنوبی #انصار-الله" در توییتر نوشت:" فتنه 2 دسامبر، بخش دوم (اجرا): با تنها نبرد میان یمن و امارات در داخل شهر صنعا که به پیروزی یمن و شکست امارات انجامید، آشنا شوید. این نبرد از سوی یمن توسط سرلشکر ابو شهید الجرادی فرماندهی شد و از سوی امارات، توسط علی عبدالله صالح عفاش و طارق خائن اداره شد".

احمد علی الخزان کنشگر یمنی نیز در حساب کاربری خود نوشت:" هر بار این شعر و این سرود حماسی را به خاطر می آورم بدنم به لرزه می افتد، و عقربه های ساعت مرا به گذشته برمی گردانند. آماده ایم که تا آخرین نفر جان خود را فدا کنیم. حتی عبدالملک بدالدین الحوثی نیز حاضر به تقدیم سر خود در راه خدا و برای این کشور و مردم است. ای سرورم سرم به فدای سرت و جانم فدای تو".

کاربر دیگری به نام "سلیم راجح الکوکبانی" نوشت:" یمن در این جنگ بهترین مردان وجوانان خود را فدا کرد تا عزتش به دست دشمنان نیفتد، دشمنانی که اعم از ائتلاف متجاوز و مزدورانشان، نسبت به این مردم سرشار از کینه و انتقام هستند".

پربیننده ترین خبرها