شیوع سویه جدید کرونا زنگ هشدار را برای سرمایه‌گذاران به صدا در آورد

شیوع سویه جدید کرونا زنگ هشدار را برای سرمایه‌گذاران به صدا در آورد
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 20:27

آمریکا و آلمان همزمان با به صدا در آمدن زنگ هشدار برای سرمایه‌گذاران، با ملحق شدن به برخی دیگر از کشورهای جهان، خود را آماده اعمال مقررات محدودکننده جدید به منظور مقابله با شیوع سویه جدید «ویروس کرونا» موسوم به «اومیکرون» می‌کنند.

العالم - جهان

خبرگزاری «رویترز» امروز (پنجشنبه) نوشت: بازارهای جهانی نگران آن هستند که سویه جدید کرونا مانع بهبود موقت اوضاع وخیم اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا در جهان شود.

هنوز اطلاعات چندانی درباره سویه اومیکرون در اختیار نیست. سویه جدید ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، به دستکم ۲۴ کشور جهان سرایت کرده و این در حالی است که با ورود به فصل زمستان، بخش‌هایی از اروپا همچنان از افزایش ابتلا به از سویه «دلتا» رنج می‌برند.

با این حال مقام‌های آفریقای جنوبی امروز اعلام کردند که موارد ابتلا به سویه اومیکرون در بیمارانی که قبلا کرونا گرفته‌ و بهبود یافته‌اند، افزایش یافته و این موضوع در سویه‌های قبلی این ویروس تجربه نشده بود.

مشاور علمی ارشد فرانسه نیز امروز گفت: اومیکرون می‌تواند تا پایان ژانویه، به سویه غالب بیماری «کووید-۱۹ » در این کشور تبدیل شود.

در آلمان نیز «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور و «اولاف شولتز» جانشین او، با مقامات محلی درباره اعمال محدودیت‌ها برای افراد واکسن نزده و جلوگیری از دسترسی آنها به همه اماکن تجاری، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اغذیه فروشی گفت و گو خواهند کرد.

مقامات آلمانی قصد دارند از اعمال قرنطینه برای جلوگیری از بهبود شکننده بزرگترین اقتصاد اروپا خودداری کنند و فعالیت‌های تجاری را برای ۶۹ درصد از جمعت واکسن زده و بهبود یافتگان از کرونا، باز نگه دارند.

در آمریکا، قرار است اقدامات برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ در زمستان امسال تا ساعاتی دیگر اعلام شود و منابع آگاه از این موضوع به رویترز گفتند که یکی از اقدامات، تمدید شرط استفاده از ماسک برای همه مسافران تا اواسط ماه مارس است.

اما از اوایل هفته آینده، آمریکا از مسافران خارجی می‌خواهد در روز خروج از کشورشان بدون توجه به وضعیت واکسن، خود را بار دیگر تست کرونا کنند.

آمریکا تاکنون ورود همه اتباع خارجی را که در یکی از هشت کشور جنوب آفریقا بسر برده‌اند، منع کرده است.

اولین مورد مبتلا به اومیکرون در آمریکا فردی در کالیفرنیا بود که دزهای واکسن خود را دریافت کرده بود و در روز ۲۲ نوامبر از آفریقای جنوبی به کشورش بازگشته بود. در فرانسه فردی که از نیجریه بازگشته بود، اولین مورد ابتلا به اومیکرون را تشکیل می‌داد.

شواهدی که نشان می‌دهد میزان سرایت اومیکرون بیشتر از سویه‌های دیگر ویروس کرونا است، زنگ هشدار را برای بازارهای مالی به صدا در آورده است.

سهام اروپا امروز (پنجشنبه) روندی نزولی داشت. وزیران «اوپک پلاس» (کشورهای عضو و غیر عضو اوپک) نیز در جلسه وزیران این سازمان که قرار است امروز برگزار شود، احتمالا درباره افزایش برنامه ریزی شده تولید نفت در ماه ژانویه مذاکره می‌کنند. این مذاکرات همزمان با تردیدها درباره تاثیر همه‌گیری در تقاضای نفت خام در جهان صورت می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که حدود ۵۶ کشور مقررات سفر را برای مقابله با اومیکرون از ۲۸ نوامبر (۷ آذر) اعمال کرده‌اند.

اتحادیه اروپا درباره اندک بودن فرصت‌ها برای جلوگیری ازشیوع سویه جدید کرونا هشدار داده و ثبت نام برای واکسیناسیون افراد ۵ تا ۱۱ ساله از ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) آغاز می‌شود.

بر اساس آمار رویترز، کرونا در جهان از زمان اولین شناسایی آن در چین در دسامبر سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۶۳ میلیون نفر را مبتلا کرده و از این تعداد ۵ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۱۱۶ نفر جان باخته‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها