هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره محدودیت‌های مسافرتی در پی شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره محدودیت‌های مسافرتی در پی شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 10:37

بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، ممنوعیت‌های مسافرتی مرتبط با گونه اومیکرون ویروس کرونا ممکن است پیامدهای مخربی به همراه داشته باشد.

العالم - اروپا
بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد اعمال بدون ضابطه محدودیت‌های مسافرتی نمی‌تواند مانع از شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا شود. این در حالی است که کشورهای مختلف به سرعت در حال وضع محدودیت‌های مسافرتی هستند تا مانع از ورود اتباع عمدتاً آفریقایی به خاکشان شوند. اما نخستین نمونه‌های آلودگی به سویه اومیکرون در آمریکای لاتین و ژاپن نیز مشاهده شده است.
سازمان جهانی بهداشت با انتشار یک توصیه‌نامه مسافرتی هشدار داد چنین محدودیت‌هایی ممکن است کشورها را از انتشار یافته‌ها و تحولات جدید درباره ویروس کرونا منصرف کند. این نهاد همچنین از افرادی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند -- از جمله افراد بالای 60 سال -- خواست از سفر به مناطقی که سویه اومیکرون در آنها مشاهده شده است خودداری کنند.
تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت قابل درک است که کشورها بکوشند از شهروندانشان «در برابر سویه‌ای که هنوز آن را به‌درستی نمی‌شناسیم» محافظت کنند. اما او در عین حال خواستار واکنش «آرام، هماهنگ و منسجم» جهان به سویه اومیکرون ویروس کرونا شد و از کشورهای مختلف خواست «اقدامات کاهش‌دهنده ریسک منطقی و متناسب» را در دستور کار قرار دهند.
بنا بر اعلام مقامات هلندی، سویه اومیکرون پیش از آنکه در روز 25 نوامبر (4 آذر) در آفریقای جنوبی گزارش شود، در این کشور مشاهده شده بود؛ موضوعی که بر بیهودگی محدودیت‌های مطلق مسافرتی صحه می‌گذارد.
تاکنون ده‌ها کشور و منطقه (نظیر استرالیا، انگلستان، کانادا، هنگ‌کنگ، سرزمین‌های اشغالی، ایتالیا و پرتغال) ابتلا به سویه اومیکرون را ثبت کرده اند.

پربیننده ترین خبرها