شنیده های غیر رسمی از مذاکرات لغو تحریم ها در وین 

شنیده های غیر رسمی از مذاکرات لغو تحریم ها در وین 
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 21:25

خبرهای غیر رسمی منتشر شده از مذاکرات لغو تحریم ها در وین از تشکیل دو کارگروه در ارتباط با لغو تحریم ها و موضوع هسته ای حکایت دارد.

العالم ـ اروپا

گفته می شود که امروز دو کارگروه لغو تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای در وین تشکیل خواهد شد. پس از ارائه پیشنهادات ایران در قالب دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته ای، قرار است این دو کارگروه تشکیل جلسه دهد.

برخی خبرها حاکی از آن است که احتمالا تا اواخر وقت امشب (به وقت تهران) طرف غربی موضع خود را در برابر دو سند ارائه شده هیئت ایرانی اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر گفته می شود که اختلافاتی در بین سه کشور اروپایی ایجاد شده که این موضوع مورد اعتراض چین و روسیه قرار گرفته است.

پایگاه میدل‌ایست‌آی خبر داده که هیأت مذاکره‌کننده ۱+۴ که در حال مذاکرات رو در رو با ایران در وین هستند با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند. این رسانه خاطرنشان کرده، هنگامی که نماینده یک کشور اروپایی از ایران انتقاد و این کشور را به انعطاف‌ناپذیری متهم کرد هیأت چین با اشاره به توافق آکوس از ریاکاری و سیاست‌های دوگانه غرب در مسائل منع اشاعه هسته‌ای انتقاد کرد.

توافق و مشارکت امنیتی جدید آکوس با عنوان صلح و ثبات در هند و اقیانوس آرام اما با هدف مقابله با نفوذ چین صورت گرفت. رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید (آکوس/ AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

اما وضعیت کنونی مذاکرات لغو تحریم ها در وین و اختلاف نظر هیأت مذاکره‌کننده ۱+۴ درحالی است که همه طرف های شرکت کننده دراین مذاکرات، به لغو تحریم ها اذعان کرده و همگان به ویژه چین و روسیه از آن حمایت کرده اند.

همچنین گفته می شود که اگر در مذاکرات وین درباره همه چیز توافقی حاصل نشود، توافقی درباره هیچ چیز صورت نخواهد گرفت. مادامی که تحریم ها لغو نشود، ایران به اقدامات خود برای پاسخگویی به تحریم ها ادامه خواهد داد و در دهه های گذشته، تجربه کافی برای مقابله با هر گونه تحریمی را که علیه این کشور اعمال می شود، کسب کرده است.

پربیننده ترین خبرها