حمله عربستان به یمن همچنان "بیهوده" حتی با "استعفای قرداحی"

حمله عربستان به یمن همچنان
شنبه 13 آذر 1400 - 12:02

جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان سرانجام به دلیل حفظ منافع کشور و هموطنانش، استعفا کرد چون نمی خواست عامل زجر هموطنانش توسط عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشد؛ عربستان اظهارات وی را درباره حمله به یمن و بیهوده بودن این جنگ، دستاویزی برای قطع روابط دیپلماتیک با لبنان و تهدید لبنانی های مقیم عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کرده بود.

العالم - تحلیل روز

قرداحی نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه با انتخاب زمان و روش مناسب برای استعفا، عربستان را از هر گونه فرصت اعلام پیروزی بر لبنان محروم کرد؛ این حقیقت را می توان از روش نامتعارف شبکه خبری العربیه، وابسته به عربستان در پوشش دادن خبر استعفا دریافت. نحوه پوشش این خبر توسط این شبکه به وضوح گویای حس سرخوردگی و ناتوانی این شبکه است. متن خبر این شبکه به این صورت بود: "در خبری فوری و البته بسیار بی اهمیت، وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفا کرد".

بحرانی که عربستان با لبنان درست کرده است، در واقع بخشی از حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به حزب الله است، حقایق و درس هایی در متن خود دارد که به بررسی آنها می پردازیم:

  • نمی توان همه مردم را با پول خرید. میلیون ها نفر امثال جورج قرداحی در جهان عرب به خصوص در لبنان هستند که خود را به پول عربستان نمی فروشند.
  • روش برخورد عربستان با لبنان ماهیت نگاه استکباری و خودبرتربینی این کشور را نسبت به لبنان نشان داد؛ و ثابت کرد که ریاض می خواهد لبنان یا دنباله رو آن باشد یا گرسنگی بکشد.
  • نوع روابط عربستان با لبنان هیچ نمونه قابل بررسی دیگری در سطح جهان ندارد. عربستان با این کشور طوری رفتار می کند که انگار یک کشور بدون حاکمیت است؛ نخست وزیرش را می رباید و او را تحقیر و از ریاض مجبور به استعفا می کند و تنها پس از مداخله فرانسه او را آزاد می کند. و جالب اینجاست که جهان هیچ واکنشی در قبال این رویداد عجیب نشان نمی دهد. امروز هم به خاطر حرف یک شهروند لبنانی – قبل از اینکه به منصبی برسد – همه ملت لبنان را مجازات می کند.
  • البته یک عده افراد و گروه های ارزان قیمت در لبنان هستند که با دلار نفتی خریده می شوند که اگر این گروه و افراد نبودند، عربستان نمی توانست اراده خود را بر لبنانی ها تحمیل کرده و سرنوشت آنها را به بازی بگیرد و به جای آنها تصمیم گیری کند که چه کسی می تواند مسئولیت داشته باشد و چه کسی باید استعفا دهد.
  • سیاست عربستان در لبنان به طور مستقیم در جهت تأمین اهداف و مطامع آمریکا و رژیم صهیونیستی است حتی در دشمنی با لبنان، در مواردی گوی سبقت را از رژیم اشغالگر می رباید.
  • حال اگر عربستان علاوه بر پول و تفکر وهابی گری – که القاعده و داعش و گروه های مشابه دیگر محصول این تفکر هستند – قدرت نظامی هم داشت چه بر سر کشورهای عربی می آمد؟! آیا به تحریم اقتصادی و گرسنه کردن مردم و تربیت تکفیری بسنده می کرد یا آن قدرت را هم به کار می گرفت؟

عربستان در جنگ و جنجالش علیه جورج قرداحی نه تنها پیروز نشده است بلکه برعکس، این بار هم شکست خورد آنهم شکستی سنگین تر از شکست در ماجرای ربودن حریری و واداشتن او به استعفا. قرداحی تنها یک بعد از ابعاد مداخله منفی عربستان در لبنان را به جهانیان نشان داد. آنهم مداخله ای که در جهت تأمین مطامع آمریکا و رژیم صهیونیستی در این کشور است. کما اینکه از ابعاد بزرگتر مداخله عربستان در سیاست لبنان و منطقه پرده بر داشت و مهمتر از همه این ها، نشان داد که جنگ ظالمانه عربستان علیه ملت یمن، یک تجاوز وحشیانه و نسل کشی و جنایت علیه بشریت است.

  • سعيد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها