رئیس‌جمهور لبنان: هر آنچه از حزب‌الله خواسته شده به آن متعهد بوده است

رئیس‌جمهور لبنان: هر آنچه از حزب‌الله خواسته شده به آن متعهد بوده است
يکشنبه 14 آذر 1400 - 15:14

رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگو با روزنامه قطری و در پاسخ به این موضوع که برخی حزب‌الله را مانعی اساسی در روابط میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دانند، از جنبش حزب‌الله دفاع کرد.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه قطری «الشرق» به آخرین تحولات لبنان اشاره کرد.

عون در این مصاحبه، قطر را دوست همیشگی لبنان خواند و گفت: قطر تنها کشوری است که از روی دوستی و برادری به ما کمک مادی، سیاسی و معنوی کرده و هخیچ زمانی حس نکرده‌ایم که قطر دنبال نفوذ در لبنان باشد یا طمع‌ورزی‌هایی در لبنان داشته باشد.

وی گفت‌وگویش با «تمیم بن حمد» امیر قطر را مثمرثمر و مهم خواند و گفت، درباره تحولات لبنان و منطقه رایزنی کرده‌اند. امیر قطر را در جریان تحولات لبنان قرار داده و تمیم بن حمد از کمک به لبنان برای خروج از بحران فعلی گفته است.

رئیس‌جمهور لبنان به بحران اخیر پیش آمده میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان (که استعفا کرد) هم پرداخت و گفت، تنها راه خروج از این بحران گفت‌وگوی سازنده و بازگشت روابط دیپلماتیک به شکل سابق است.

عون درباره مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی هم گفت: ما پذیرفتیم که آمریکا ناظر مذاکرات غیرمستقیم میان طرف لبنانی و اسرائیلی در مسأله ترسیم مرزهای دریایی باشد و چندین نشست در این خصوص برگزار شد. بر اساس مفهوم کلی مذاکره، هر کدام از طرفین شروط خود را مطرح می‌کند و پس از آن به نقطه مشترکی که همه را راضی کنند، می‌رسند. ما به طرف آمریکایی شروط خود را اعلام کرده‌ایم و منتظر پاسخ طرف اسرائیلی هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد که لبنان از حقوق خود در این زمینه نخواهد گذشت و برخی ادعاها در این خصوص درست نیست.

عون در پاسخ به این ادعا که حزب‌الله مانعی اساسی در روابط میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است گفت: در واقع وضعیت لبنان نیاز به ثبات داخلی دارد. هر چه از حزب‌الله خواسته شده به آن متعهد بوده ؛ حزب‌الله به مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ که در زمان ریاست قطر بر شورای امنیت به تصویب رسیده، کاملا متعهد است.

عون در پایان تأکید کرد، لبنان در خارج از منطقه نیست و از حوادث منطقه و کشورهای عربی تأثیر می‌پذیرد. فشارهای خارجی علیه همه طیف‌ها در لبنان وجود دارد و این مسأله فقط مختص به لبنان نیست بیشتر کشورهای منطقه تخت فشارهای خارجی قرار می‌گیرند زیرا همه پیگیر نبرد بر سر مناطق نفوذ میان کشورهای بزرگ و نیز مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران هستند.

در همین رابطه، در پی تنش‌های میان ریاض و بیروت و تلاش فرانسه برای میانجیگری میان آن‌ها، مقام‌های پاریس گفته‌اند که عربستان با بازگشت مجدد سفیر کشورش به بیروت موافقت کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها