اعلام جزییات دیدار مقتدی صدر و نماینده دبیرکل سازمان ملل

اعلام جزییات دیدار مقتدی صدر و نماینده دبیرکل سازمان ملل
سه شنبه 16 آذر 1400 - 15:33

رسانه های عراقی در پی دیدار امروز (سه شنبه) «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر با «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد (یونامی)، جزییات گفت و گوی دو طرف را منتشر کردند.

العالم - عراق

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) امروز در سفر به نجف اشرف با مقتدی صدر در اقامتگاه وی در منطقه «الحنانه» دیدار و گفت و گو کرد.

منابع عراقی به نقل از «ریاض المسعودی»، از رهبران جریان صدر جزییات مذاکرات دو طرف را منتشر کردند و نوشتند که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در راستای ماموریت خود برای اطلاع و نزدیکی دیدگاه سیاسیون و نیروهای فعال در صحنه عراق با مقتدی صدر دیدار کرده است.

المسعودی گفت که «دیدار پلاسخارت با صدر در الحنانه به عنوان بخشی از وظیفه و ماموریت نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق ارائه مشاوره، نزدیکی طرف ها و آگاهی از دیدگاه جریان ها و شخصیت های سیاسی در مورد آینده روند سیاسی کشور است.

وی افزود که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار از مواضع رهبر جریان صدر در باره آینده روند سیاسی عراق مطلع شد.

المسعودی افزود که پلاسخارت در دیدار با رهبران جریان های سیاسی به دیدگاه و نظرات همه گروه های عراقی شامل شیعیان، سنی‌ها و کردها گوش می‌دهد تا برای تشکیل دولت آینده نظرات احزاب و گروه ها را به یکدیگر نزدیک کند.

وی ادامه داد که ماموریت اصلی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) نزدیکی منطقی دیدگاه های سیاسی طرف ها برای تشکیل دولت آینده است.

این عضو بلندپایه جریان صدر اظهار کرد که پلاسخارت برای انجام این ماموریت مهم، نخستین تحرکات خود را از نجف و دیدار با مقتدی صدر کلید زد.

بر پایه گزارش ها، قرار است رهبران کمیته هماهنگی شیعه عراق در سفر به نجف اشرف با مقتدی صدر در محل اقامتگاه وی در خصوص مسایل مربوط به انتخابات زودهنگام این کشور و تشکیل دولت آینده بحث و تبادل نظر کنند.

کمیته هماهنگی شیعه عراق شامل «سید عمار حکیم، نوری المالکی، هادی العامری، حیدر العبادی، قیس الخزعلی، فالح الفیاض، همام حمودی، احمد الاسدی و عبدالحسین الموسوی» به نمایندگی از جریان ها و گروه های سیاسی شیعی است.

جریان صدر در انتخابات زودهنگام پارلمانی که ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد با ۷۳ کرسی بیشترین کرسی های مجلس نمایندگان این کشور را کسب کرد.

در مقابل، جریان های دیگر شیعی عضو کمیته هماهنگی می گویند که در روند برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر تقلب و تخلف های گسترده صورت گرفته است و نتایج را مردود می دانند.

دسته بندی موافقان و مخالفان نتایج انتخابات پارلمانی از زمان اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات سبب اختلافات جدی و شکل گیری چالش و شکاف جدی تازه در فضای سیاسی و اجتماعی عراق شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها