محرومیت 10 میلیون کودک در افغانستان از تحصیل و مدرسه

محرومیت 10 میلیون کودک در افغانستان از تحصیل و مدرسه
چهارشنبه 17 آذر 1400 - 14:52

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت بد انسانی در افغانستان، تاکید کرد که میلیون‌ها کودک در این کشور با ترک تحصیل و عدم دسترسی به آموزش روبرو هستند.

العالم - جهان اسلام

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با ابراز نگرانی از وضعیت بد کودکان در افغانستان، اعلام کرد که ۱۰ میلیون کودک در این کشور با خطر محروم‌شدن از تحصیل و مدرسه روبه‌رو هستند.

این نهاد اعلام کرد به منظور رسیدگی به نیازمندی‌های غذایی، بهداشتی، اجتماعی و آموزشی کودکان و خانواده‌های نیازمند در افغانستان به دو میلیارد دلار نیاز است.

یونیسف افزوده در صورتی که این مقدار پول فراهم شود، نظام درمانی از فروپاشی نجات پیدا می‌کند و افزون بر آن، نیازمندی‎‌های فوری بیش‌تر از ۲۴ میلیون انسان در افغانستان رفع خواهد شد.

یونیسف ضمن هشدار درباره وضعیت بد انسانی در افغانستان، تأکید کرد که این کشور در آستانه‌ بحران فاجعه‌بار غذایی، خشکسالی و انواع مختلف بیماری‌ها به ویژه بیماری سرخک روبه‌رو است.

بیش‌تر نگرانی این نهاد به وضعیت انسانی کودکان در افغانستان است؛ زیرا یونیسف، گفته که میلیون‌ها کودک در این کشور در معرض خطر قحطی و مرگ قرار دارند.

بر اساس اعلام این نهاد، به دلیل عدم دسترسی به خدمات آشامیدنی و بهداشتی و بحران غذایی، نصف کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان تا سال ۲۰۲۲ میلادی با سوءتغذیه‌ حاد روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس آنچه یونیسف گفته است، از هر 10 نفر در افغانستان، 8 نفر آن، به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و این سبب افزایش انواع بیماری‌های مرگبار می‌شود. یکی از این بیماری‌ها سرخک است. یونیسف، گفته است که در سال جاری میلادی، بیش‌تر از ۶۰ مورد سرخک در افغانستان ثبت شده است.

این نهاد، اطمینان داده است که در صورت دریافت دو میلیارد دلار، زمینه‌ درمان یک میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ حاد، تزریق واکسن سرخک به ۱۰.۵ میلیون کودک، آب سالم آشامیدنی برای ۱۱.۵میلیون نفر، آموزش برای ۷.۵ میلیون کودک و توزیع پول نقد به خانواده‌های نیازمند را فراهم خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها