روسیه در باره جنگ هسته ای و بازگشت بحران کارائیب در روابط با آمریکا هشدار داد

روسیه در باره جنگ هسته ای و بازگشت بحران کارائیب در روابط با آمریکا هشدار داد
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 21:31

معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به بروز بحران شدید شبیه بحران کارائیب در روابط با آمریکا هشدار داد.

العالم ـ اروپا

ریابکوف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مورد امکان تکرار بحران کارائیب در روابط روسیه و امریکا اظهار داشت: ممکن است روابط روسیه و آمریکا به این مرحله برسد.

وی افزود: اگر طرف مقابل (آمریکا) وضعیت را درک نمی کند و این اقدامات ادامه یابد احتمال زیاد وجود دارد که بحران شبیه بحران کارائیب در روابط روسیه و آمریکا بروز کند.

بحران کارائیب یا بحران موشکی ‌کوبا که با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲ یا هراس موشکی شناخته می‌شود، تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، وضعیت به دلیل عهدشکنی ناتو و تشدید تحرکات نظامی آن در مجاورت مرزهای روسیه، بدتر شده است.

روسیه به تضمین های امنیتی نیاز دارد

ریابکوف در ادامه گفت که روسیه مسیر دیگری را متفاوت با آنچه که همینک (در مورد تحرکات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه) جریان دارد پیشنهاد می کند. باید طرف مقابل تضمین های حقوقی بدهد و این تضمین ها فقط در حرف و سخن نباشد و اعتبار اجرایی داشته باشد.

وی افزود: موضوع قید موقعیت یک منطقه در اسناد معین است.

به گفته ریابکوف، روسیه نیاز به تضمین های حقوقی برای امنیت خود دارد و امنیت این کشور باید در چارچوب جهانی و نه در یک بخش تضمین شود.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه هیچ کشوری را تهدید نمی کند اما به غرب در مورد اقدامات غیردوستانه هشدار می دهد. روسیه مجبور است به اقدامات ناتو پاسخ قاطعانه و سخت بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: وزارت خارجه آمریکا هیچ ابزار دیگری برای بکارگیری در مورد روسیه به غیر از شانتاژ، تهدید و تحریم ندارد اما این زبانی نیست که ما آن را بپذیریم.

ریابکوف ابراز امیدواری کرد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور از خطوط قرمز تعیین شده ازسوی مسکو عبور نکنند و این رویکرد از سوی آنها برای پرهیز از رویارویی کمک خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها