تلاش ناکام ترامپ برای جلوگیری از انتشار اسناد حمله به ساختمان کنگره

تلاش ناکام ترامپ برای جلوگیری از انتشار اسناد حمله به ساختمان کنگره
جمعه 19 آذر 1400 - 05:10

تلاش رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای جلوگیری از انتشار اسنادی از کاخ سفید درباره حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه سال جاری شکست خورد.

العالم - آمریکا

یک دادگاه فدرال آمریکایی شامگاه پنجشنبه درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور برای جلوگیری از انتشاراسناد کاخ سفید درباره حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه سال جاری میلادی را رد کرد.

دادگاه استیناف آمریکا حکم یک دادگاه رده‌ پایین‌تر را تأیید کرده که تصریح داشت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌تواند ممنوعیت مربوط به انتشار این اسناد را رفع کرده تا آنها برای انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم به یک کمیسیون تخصصی در کنگره تحویل داده شوند.

ترامپ که از سوی منتقدانش به نقش‌آفرینی در خشونت‌های ۶ ژانویه متهم شده قصد داشت از امتیازهای اعطاشده به او به عنوان رئیس‌جمهور سابق آمریکا استفاده کرده و اسناد و سوابق تلفنی مربوط به آن حمله را مخفی نگاه دارد.

اما دادگاه استیناف امروز پنجشنبه اعلام کرد که استدلال‌ها و دیدگاه‌های بایدن در این پرونده از وزن بیشتری برخوردار است. در حکم دادگاه استیناف چنین آمده است: «مسلماً حق و حقوق رئیس‌جمهور سابق، نسبت به حق و حقوق یک رئیس‌جمهور مستقر وزن بیشتری ندارد.»

دادگاه مذکور همچنین اعلام کرده که در این پرونده جو بایدن به عنوان رئیس قوه مجریه به این نتیجه رسیده که کنگره به این اسناد نیاز دارد و افشای آنها در راستای منافع مردم آمریکا است.

ششم ژانویه (۱۷ دی سال گذشته) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها