مذاکرات وین با وجود فشار غرب بر ایران چگونه پیش خواهد رفت؟

مذاکرات وین با وجود فشار غرب بر ایران چگونه پیش خواهد رفت؟
جمعه 19 آذر 1400 - 16:48

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که آمریکا در مذاکرات وین، تلاش می کند این مذاکرات را بر مبنای شروط خود به نتیجه برساند. از سوی دیگر، ایران موضع آمریکا را نمی پذیرد و خواهان لغو بی قید و شرط تحریمهاست، بدون اینکه امتیازی بیش از آنچه در سال 2015 داده بود، ارائه بدهد.

العالم-نظرکده

این پژوهشگران خاطرنشان می کنند که هیئت ایرانی با قدرت قانونی و اقتصادی خود و با هدف روشن در این مذاکرات قدم گذاشته است، اما تا این لحظه از هیئت های غربی چیزی بجز شعارهای تکراری ندیده ایم.

پژوهشگران تاکید می کنند که عملکرد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین بسیار حرفه ای بود.

فعالان سیاسی بیان می دارند که موضع روسیه در این دور مذاکرات، مانند موضع آن در دور گذشته بود. مسکو نسبت به فضای مثبتی که در مذاکرات وجود دارد، ابراز خوش بینی کرده بود، هرچند دولت های اروپایی درصدد تحت فشار قرار دادن طرف مقابل خود هستند.

پژوهشگران اظهار می دارند:" طی دو روز گذشته با چشم اندازی منفی در رسانه ها روبرو هستیم که نشان می دهد در صورت شکست مذاکرات، طرفین مسئولیت این شکست را به گردن یکدیگر خواهند انداخت که این چشم انداز، بخشی از بازی مذاکرات است".

تحلیلگران به نوبه خود معتقدند که مذاکرات لغو تحریمها در وین، مذاکره درخصوص همه پرونده ها نیست درحالی‌که آمریکا سعی می کند موضوع آن را تغییر دهد. دولت جدید ایران این حق را دارد که برخی پرونده های مربوط به مذاکرات را اصلاح کرده تا تمرکز بر هسته اصلی اختلافات باقی بماند.

به گفته تحلیلگران، اختلاف اصلی در این مذاکرات بر سر لغو تحریمی است که آمریکا به صورت غیر قانونی علیه ایران اعمال کرده و مورد دیگر، خروج آمریکا از برجام و تحریم حداکثری ایران است.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند، تحریمی وجود دارد که آمریکا در زمان اوباما رئیس جمهور اسبق آن، می توانست این تحریم را لغو کند اما این کار را نکرد تا اینکه با خروج ترامپ از برجام اوضاع بدتر شد و امروز جو بایدن نیز شیوه دو فرد پیشین خود را دنبال می کند.

انان تاکید می کنند که اظهارات آمریکایی ها غرق در دروغ، دورویی و فریبکاری است و آنها با این کار بر لبه پرتگاه راه می روند.

تحلیلگران اظهار می دارند که واشنگتن به سیاست فشار بر ایران ادامه می دهد تا یکی از دو هدف خود را محقق کند: وادار کردن ایران به عقب نشینی در مذاکرات، یا اضمحلال و تخریب مذاکرات.

به باور تحلیلگران، با وجود تاکید آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر اینکه ایران از برنامه هسته ای خود منحرف نشده، آمریکا قصد ندارد که هیچ تضمینی مبنی بر پایبندی خود به برجام به ایران ارائه کند.

پربیننده ترین خبرها