تاکتیک ایران برای مهار جنگ لفظی در حاشیه مذاکرات وین

تاکتیک ایران برای مهار جنگ لفظی در حاشیه مذاکرات وین
شنبه 20 آذر 1400 - 11:38

کارشناسان سیاسی بر این باورند تنها شعار مذاکرات وین "منافع ایران و عدم امتیازدهی" است، همچنان‌که سیاست خارجی ایران از گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای خودداری می‌کند مگر اینکه تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود.

العالم- نظرکده

این کارشناسان افزودند، کشورهای اروپایی کاملا همسو با موضع آمریکا لغو تدریجی تحریم‌های ایران را مطرح کرده‌اند. در حالی‌که طرف ایرانی از همان ابتدا بر لغو کامل و یکپارچه تحریم‌ها تأکید دارد و این تحریم‌ها را چالشی بزرگ در مسیر این مذاکرات عنوان می‌کند.

کارشناسان با اشاره به اینکه اختلافات و دودستگی در جامعه جهانی به دلیل مناقشه روسی، آمریکایی و چینی به اوج رسیده و از سوی دیگر ایران به تحریم‌ها عادت کرده و توانسته خودش را با آن وفق دهد، تصریح کردند که درخواست آمریکا مبنی بر اینکه لغو تحریم‌ها متناسب با پایبندی ایران به تعهداتش باشد، خارج از چارچوب منطق از دیدگاه ایران است.

آنها خاطرنشان کردند، طرفین ایرانی و آمریکایی همچنان در این‌باره اختلاف نظر دارند زیرا طرف ایرانی خواستار لغو کامل تحریم‌ها است ولی طرف آمریکایی پایبندی را خواستار می‌شود. از سوی دیگر، اظهارات اروپایی‌ها مبنی بر خوش‌بینی درباره مذاکرات وین صرفا اظهارات دیپلماتیک و برای تلطیف کردن جو است تا آمریکا مجبور به برخی امتیازدهی‌ها شود.

از سوی دیگر، دیپلمات‌های سابق ایرانی خاطرنشان کردند اعتراض ایران به سه کشور اروپاییِ مشارکت‌کننده در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها به این دلیل است که آنها به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای عمل نکرده‌اند که نشان می‌دهد آنها از فشار آمریکا علیه جمهوری اسلامی استقبال می‌کنند.

در مقابل، فعالان انگلیسی می‌گویند طرف ایرانی معتقد است که امیدی برای تفاهم‌ها و توافق‌هایی درباره پیشنهادت ایران برای دستیابی به نقاط مشترک وجود دارد.

آنها تأکید کردند، کلیدهای بازی مذاکرات به دست آمریکایی‌هاست و آنها می‌توانند تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کنند، و به رغم اینکه اروپای‌ها نقش میانجی را ایفا می‌کنند ولی در واقع در پشت پرده تحت فشارهای آمریکا قرار دارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها