سفیر یمن در تهران:

در نزدیکی آزادسازی مأرب هستیم/ ملت یمن جزو محور شریف مقاومت است/ یمن موضوع مذاکره ایران و عربستان نیست/ نیروهای نظامی امریکا بخش‌های‌ از یمن را اشغال کردند

در نزدیکی آزادسازی مأرب هستیم/ ملت یمن جزو محور شریف مقاومت است/ یمن موضوع مذاکره ایران و عربستان نیست/ نیروهای نظامی امریکا بخش‌های‌ از یمن را اشغال کردند
دوشنبه 22 آذر 1400 - 12:34

ابراهیم محمد الدیلمی سفیر یمن در تهران در گفت وگو با روزنامه ایران می‌گوید:‌ ما در یمن یک ملاحظه داشتیم و آن هم این که مذاکرات ایران و عربستان در مورد موضوعات دیگر امتداد پیدا نکند چون ما می‌دانستیم رفتن سعودی‌ها پای مذاکره با جمهوری اسلامی فقط برای روابط دو کشور نیست.

العالم - یمن

روزنامه ایران ۲۲ آذر در گفت وگو با ابراهیم محمد الدیلمی سفیر یمن در تهران به تشریح آخرین وضعیت استان مأرب پرداخت و نوشت: استانی که از نظر ژئوپلیتیک اهمیت بالایی داشته و تسلط مردم و دولت یمن بر آن می‌تواند سرآغاز فتوحات بیشتر باشد؛ چرا که بیشتر مزدوران و نیروهای نیابتی مورد حمایت امریکا و عربستان در مأرب حضور دارند و شکست آن می‌تواند بر روند مذاکرات نیز تأثیر مثبتی بگذارد. وی همچنین به نقش رژیم صهیونیستی و امریکا در جنگ یمن پرداخته و با استقبال از مذاکرات ایران و عربستان سعودی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران در موضعی قابل تقدیر خطاب به سعودی‌ها اعلام کرده که درباره سرنوشت کشور دیگری تصمیم نمی‌گیرد.

سفیر یمن در ایران به قدرت گرفتن محور مقاومت و پشتیبانی‌های ایران نیز پرداخته و با حمایت از گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان به اهمیت آرمان فلسطین نیز اشاره کرده است. او در این مصاحبه به چرایی شکست مذاکرات صورت گرفته و نقش غیرسازنده امریکا و سازمان ملل اشاره کرده و به صورت جدی از مطالبات مردم یمن گفته است. الدیلمی می‌گوید پایان محاصره یمن، پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنی، خروج نیروهای متجاوز از یمن و آغاز دوره بازسازی و جبران خسارت‌های جنگ توسط متجاوزان تنها راه حل برای برون رفت از وضعیت فعلی است. در ادامه مشروح این مصاحبه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

با توجه به تحولات اخیر یمن پرسش را از استان مأرب شروع می‌کنم، چرا مأرب مهم است؟

همه استان‌ها و شهرهای یمن مهم است و فرقی بین استان‌ها وجود ندارد، اما مأرب با توجه به جایگاهی که دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. مأرب کانون اتصال شمال به جنوب و غرب به شرق است، البته نباید فراموش کرد که وقتی نیروهای ائتلاف و مزدوران آن بر استان مسلط شدند، مردم یمن را از نعمات اقتصادی آن با توجه به وجود ذخایر نفتی، گازی و همچنین برق، محروم کردند.

همچنین با توجه به ژئوپلیتیک استان مأرب، مزدوران ائتلاف سعودی مزاحمت مختلفی مثل اذیت و ربایش افراد و فروش این افراد در مقابل پول به عربستان سعودی با توجه به هویت و مذهبی که داشتند، صورت می‌دادند و این مثل یک کابوس برای شهروندان یمنی هنگام تردد از این منطقه به شمار می‌آمد. این بخشی از فعالیت‌های مزدوران ائتلاف در این استان است، هرچند اعمال آنها شامل مواردی چون کشتن اسرا و شکنجه آنها و... می‌شود و این باعث شد که ارتش و کمیته‌های مردمی به ایجاد استراتژی جنگی جهت آزادسازی استان مأرب با توجه به وظیفه ملی، قانونی و شرعی خود از دست مزدوران و ائتلاف سعودی اهتمام بورزند. برای آزادسازی مأرب دو سه عملیات طراحی شده که دو عملیات آن تکمیل شد و باعث آزادسازی ۱۰ شهر از استان مأرب شده است و ما اکنون در عملیات سوم که آزادسازی خود شهر مأرب است، قرار داریم.

آیا امریکا به صورت مستقیم در عملیات مأرب حضور دارد و به صورت مستقیم از عربستان سعودی جهت حفظ استان مأرب حمایت می‌کند؟

یک اتاق عملیات مشترک برای حفظ استان مأرب و شهرهای اطراف شکل گرفته و حمایت امریکا از عربستان چیزی جدید و مخفی نیست و از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن شروع شد. خود عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در سفارت عربستان در امریکا اعلام کرد که طراحی این تجاوز چند ماه پیش با همکاری امریکا صورت گرفته است و همکاری امریکا با عربستان از همان دوره اوباما و ترامپ و تا دوره فعلی بایدن بوده است. همه این‌ها در جنگ یمن حضور دارند. نیروهای نظامی امریکا در یمن حضور دارند و بخش‌ هایی از شهرها را اشغال کردند، برای مثال در استان المهره و در استان حضرموت می توان حضور مستشاران نظامی امریکایی را در اتاق عملیات اصلی آنها در ریاض پایتخت عربستان و اتاق عملیات دوم آنها در ریف مأرب اضافه کرد، اما پشتیبانی هوایی و حضور مستقیم هوایی امریکایی‌ها در یمن امری واضح و روشن است.

همچنین کمک به عربستان با فروش سلاح، پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی با توجه به سخنرانی باراک اوباما در دوره خودش، همچنین ادامه محاصره و بستن بندر الحدیده و فرودگاه صنعا و جنگ اقتصادی که واحد پول یمنی را هدف گرفته همه با حضور امریکا و با مشارکت آنها صورت گرفته است. همچنین نقش سلبی امریکا برای ایجاد یک راهکار سیاسی از طریق فشار به سازمان ملل و نماینده آن را نباید فراموش کرد. این‌ها همه شواهدی از حضور و تجاوز مستقیم امریکا در صحنه نبرد یمن است و نباید آن را فقط در مأرب تحلیل کرد.

نقش رژیم صهونیستی در جنگ یمن چگونه است؟

یک نکته فراموش شده در جنگ یمن نقش رژیم صهونیستی در این جنگ است که معمولاً در تحلیل‌ها فراموش می‌شود. قبل از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن، نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهونیستی در آن زمان اعلام کرد باید از نزدیک شدن انصارالله به باب المندب و ساحل غربی استان الحدیده ترسید و این برای اسرائیل خطرناک‌تر از برنامه هسته‌ای ایران است. حضور رژیم صهونیستی در جنگ یمن از طریق حضور دریایی در اطراف سواحل کشور اریتره در جنوب یمن و همچنین عملیات جاسوسی و اطلاعاتی و مشارکت آنها در عملیات هوایی کنار عربستان سعودی روشن است و این را هم نخبگان و هم نظامیان و هم مردم یمن می‌دانند با اینکه این تجاوز با نام دولت سعودی است ولی صحنه گردان اصلی رژیم صهونیستی است.

از سفیر سابق امریکا در یمن نقل شده است که گفته اگر مأرب آزاد بشود (به دست ارتش و کمیته‌های مردمی) جنگ یمن پایان خواهد یافت! این سخن چه معنایی دارد؟

با توجه به نقش اصلی امریکا در جنگ یمن، او بخوبی می‌داند که اهمیت مأرب به چه دلیل است. با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی که دارد و اشراف آن به سایر استان‌ها، آزادسازی آن آغازی برای آزادسازی سایر استان‌ها است. همچنین برگ برنده‌ای که باعث شد امریکا و عربستان برای حمله به یمن به آن استناد کنند که همان بازگرداندن دولت قانونی به یمن است تمام می‌شود، چون پایتخت اصلی مزدوران و دولت منصورهادی مأرب است. همچنین اکثر مزدوران و نیروهای ائتلاف سعودی در شهر مأرب هستند. در سوی دیگر هر شهر یا استانی که از دست ائتلاف سعودی آزاد شود قطعاً بر روند سیاسی و مذاکراتی تأثیر خواهد گذاشت، حالا با توجه به اهمیت استان مأرب چه از نظر تاریخی، قبیله‌ای، سیاسی، اقتصادی و نظامی قطعاً آزادسازی آن بر تحولات سیاسی آینده یمن تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

به نظر شما اختلاف بین امارات و عربستان سعودی در مورد یمن تاکتیک است یا استراتژی؟

برای ما اصلاً اختلاف بین نیروهای متجاوز در یمن اهمیتی ندارد، ولی ما همه آنها را نیروهای متجاوز و باعث و بانی آنچه که در یمن در حال روی دادن است، می‌دانیم و با توجه به نقاط مشترکی که بین آنها وجود دارد و باعث شد به یمن حمله کنند با آنها به صورت یک جبهه واحد برخورد می‌کنیم. برای ما به عنوان مردم یمن آنچه اهمیت دارد، آزادسازی کل خاک یمن از متجاوزان سعودی و اماراتی است و اگر اختلافی بین آنها وجود دارد، به تحلیلگران سیاسی و کارشناسان می‌سپاریم. ما امریکا و صهونیست‌ها و امارات و عربستان را به عنوان یک جبهه واحد مسئول وضعیت فعلی یمن می‌دانیم. با توجه به حضور میدانی امارات در یمن آن را به عنوان دشمن می‌دانیم با وجود آن که خود ایالات متحده آنها را اداره می‌کند.

جناب سفیر! آیا آزاد سازی مأرب نزدیک است؟ توافقات صورت گرفته با قبایل یمنی در مأرب به چه صورت است؟

همان طور که عرض کردم، اکنون در عملیات سوم آزادسازی مأرب هستیم و با توجه به طراحی‌های صورت گرفته در حال پیشروی در این شهر هستیم. ما در نزدیکی آزادسازی مأرب هستیم و چند کیلومتر (زیر ۱۰ کیلومتر) فاصله نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با شهر مأرب است، ولی باید به دو نکته اساسی در این زمینه اشاره کرد. دولت نجات ملی به دنبال همکاری و هماهنگی با قبایل مأرب برای برگرداندن آنها به صف مردم یمن و مبارزه با متجاوزان و مزدوران سعودی است. در همین راستا دولت نجات ملی با قبایل سرشناس همچون عبیده و مراد مذاکرات مختلفی داشته که بسیاری از مردم یمن را به حمایت از کشور خود برگرداند تا آنها وسیله مزدوران و متجاوزان قرار نگیرند. نکته دوم به آنچه به عنوان توافق مأرب است اختصاص می‌یابد. این توافقنامه هم به قبایل مأرب و هم به سازمان ملل داده شده است که عملیات آزادسازی مأرب از راه سیاسی صورت بگیرد ، نه از راه نظامی. همچنین استفاده از خود مردم مأرب برای اداره شهر و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی مأرب در ابتدا برای خود مردم این استان و همچنین مبارزه با داعش و القاعده و اخراج اتاق عملیات ائتلاف سعودی از شهر مأرب است.

بعد از مأرب به سراغ مناطق جنوبی یمن برای آزادسازی خواهید رفت یا مأرب نقطه فاصل بین شمال و جنوب خواهد بود؟

چیزی برای ما به نام شمال و جنوب وجود ندارد. برای ما یمن واحد است و به هیچ وجه تقسیم یمن را قبول نمی‌کنیم. دشمن می‌خواهد یمن را تقسیم کند، نه فقط به شمال و جنوب بلکه به صورت کانون‌هایی در حال نزاع با همدیگر می‌خواهد حتی استان ها را تقسیم کند. پایتخت یمن صنعا است. دولت قانونی در یمن صنعا است و دولت قبول نمی‌کند که بخشی از یمن در دست متجاوزان باقی بماند و این یک تکلیف دینی شرعی و قانونی است که توسط رهبری یمن برای آزادسازی کل یمن از متجاوزان بر دوش ماست و به آزادسازی مناطق دیگر ادامه می‌دهیم و هیچ چیزی مانع این مسئولیت ما نمی‌شود.

در جریان مذاکرات جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در عراق، آیا مذاکراتی در مورد یمن صورت گرفته است؟ آیا ایران نقطه نظری را از ناحیه عربستان به‌ شما اطلاع داده است؟ آیا ایران شما را به پذیرش شروطی مجبور کرده است؟

بگذارید به این سؤال شما شفاف جواب بدهم حتی اگر جواب این سؤال به درازا بکشد. در همان اوایل مذاکرات ایران و عربستان از طریق مسئولان یمنی از گفت‌وگوهای صورت گرفته در ارتباط با دو کشور و برقراری روابط استقبال کردیم و آن را جهت برقراری مجدد روابط ایران و عربستان سودمند می‌دانیم. ولی ما در یمن یک ملاحظه داشتیم و آن هم این که مذاکرات ایران و عربستان در مورد موضوعات دیگر امتداد پیدا نکند چون ما می‌دانستیم رفتن سعودی‌ها پای مذاکره با جمهوری اسلامی فقط برای روابط دو کشور نیست بلکه موضوعات دیگر را هم در بر می‌گیرد. ما می‌دانیم که سعودی‌ها خلوص نیت ندارند.

جمهوری اسلامی از همان آغاز مذاکرات، ما را در جریان مفاد مذاکرات قرار داد و در هیچ روزی جمهوری اسلامی بر ما شروطی را الزامی نکرده و ما را مجبور به پذیرش امری نکرده است یا به ما فشاری نیاورده و هیچ گاه پیامی از عربستان به ما یا از ما به عربستان نفرستاده است و به عنوان نقش واسطه هیچ گاه عمل نکرده است. خبرهایی که در رسانه‌ها پخش می‌شود به هیچ‌وجه حقیقت ندارد. رابطه ایران با متحدان خود بر اساس احترام و دوستی است و مثل مزدوران در یمن نیست که رابطه آنها با سعودی‌ها یا اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها براساس رابطه مزدوری باشد. می‌دانید که جمهوری اسلامی تنها کشوری است که از همان ابتدا تجاوز به یمن را محکوم کرد و مشروعیت مجلس سیاسی در یمن را پذیرفت و همچنین تنها کشوری است که به تبادل سفیر با دولت نجات ملی جهت تعمیق روابط بین دو کشور پرداخت.

جالب این است هنگامی که ائتلاف سعودی- اماراتی با پشتیبانی امریکا و صهیونیست‌ها به یمن تجاوز کردند، بهانه خود را مبارزه با نفوذ ایران در یمن و هدف را اخراج ایران از یمن عنوان کردند و حالا جالب این است که عربستان می‌خواهد ایران را به‌عنوان طرف اساسی در یمن بدون موافقت خود ایران و بدون رضایت ایران عنوان کند. حالا سؤال ما این است که چطور شما در ابتدا بهانه جنگ را مبارزه با نفوذ ایران در یمن عنوان کردید و حالا به‌دنبال کمک از ایران برای نجات خود در یمن می‌گردید؟

ایران خواسته عربستان را نپذیرفت و مسئولان ایرانی گفتند ما درباره سرنوشت کشور دیگری تصمیم نمی‌گیریم و ما سخنگوی دولت صنعا و مردم یمن نیستیم و من می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و عرض کنم که یک عده می‌خواهند ایران برخلاف گذشته نقش دیگری بازی کند و جمهوری اسلامی نقش واسطه را در جنگ یمن داشته باشد و این درحالی است که ایران هیچ گاه واسطه نبوده و نخواهد بود. ایران از همان روز اول در کنار مردم یمن بوده است و اعلام کرد که باید تجاوزمتوقف شود، محاصره پایان یابد و گفت‌وگوهای یمنی بدون مداخله خارجی صورت گیرد. در مذاکرات بغداد هم ایرانی‌ها به عربستان گفتند که سخن در مورد یمن در صلاحیت ما نیست بلکه امری مربوط به یمن است و یمنی‌ها هم چیزی به ما نگفتند و شما بروید با خود یمنی‌ها صحبت و گفت‌وگو کنید. این نوع نگاه ایران نسبت به متحدین خود است. در مورد سوریه می‌گوید بروید با دولت سوریه گفت‌وگو کنید در مورد یمن، لبنان و عراق هم همین طور است. نقش ایران در جنگ یمن واسطه نیست با توجه به اینکه همه چیز در جنگ یمن مشخص است.

الان یمن جزو محور مقاومت است و این چه معنایی دارد؟

ما از همان روز اول و قبل از تجاوز متجاوزان به یمن اعلام کردیم که ما ملت یمن جزو محور شریف مقاومت هستیم، ما جزو محور جهاد و مبارزه با رژیم صهیونیستی هستیم و این ارتباطی با تجاوز سعودی ندارد بلکه این عقیده و باور ماست. از همان آغاز مسیر ما که توسط شهید حسین بدرالدین الحوثی اعلام شد که امت اسلامی باید یک نظر واحد در مورد رژیم صهیونیستی و یهود داشته باشند و حضور ما در محور مقاومت چیز جدیدی نیست. درست است که ما در حال مبارزه برای آزادسازی کشورمان هستیم اما این تجاوز را امریکایی صهیونیستی می‌دانیم و این جنگ در راستای هدف قرار دادن امت اسلامی چه در فلسطین و چه در یمن است.

شما به روند خروج امریکا از منطقه چگونه نگاه می‌کنید؟ اهداف و علت‌های این خروج چیست و آیا خروج امریکا از منطقه اقدامی تاکتیکی است یا استراتژیک؟

به‌ نظر ما امریکا در حال مردن است. شعار مرگ بر امریکا یک واقعیت است. محور مقاومت در حال ریشه دواندن است و امریکا و صهیونیست‌ها در حال افول هستند. ما شاهد شکست و عقب‌نشینی‌های امریکا در همه جبهه‌ها هستیم و این به لطف خداوند متعال و ضربات محور مقاومت است. ما خروج امریکا را تاکتیکی برای انسجام نیروها نمی‌دانیم بلکه آن را شکست و فرار از منطقه می‌دانیم. امت اسلامی باید این فراق ایجاد شده در کشورهای اسلامی همچون عراق پس از خروج امریکا را پر کنند. این خروج تا پایان یافتن غده سرطانی صهیونیست‌ها امتداد پیدا می‌کند. ما این وضعیت پیش آمده را نتیجه خون‌های ریخته شده و تلاش و مجاهدت‌های افراد مقاوم امت اسلامی و همچنین آن را نتیجه اراده الهی که نصرت دهنده مظلومین و خرد کننده شوکت جبارین است، می‌دانیم.

رابطه شما با گروه‌های مقاومت فلسطینی همچون حماس و جهاد اسلامی به چه صورت است؟

ما با گروه‌های فلسطینی که ذکر کردید و گروه‌های دیگر ارتباط داریم و ما ملتی بودیم که چه به‌صورت مردمی و چه به‌صورت رسمی از مردم فلسطین حمایت کردیم. ما از معدود کشورهایی هستیم که در راهپیمایی‌های مردمی جهت حمایت از مردم فلسطین حضور داریم. قضیه فلسطین برای ما مسأله اصلی است و آن را دوگانه ایمان و کفر می‌دانیم.آزادسازی فلسطین را مسأله‌ای واجب برای تمام مسلمانان می‌دانیم. رابطه ما با برادران فلسطینی از چنین نگاهی صورت می‌گیرد که برای وحدت صفوف و هماهنگی نیروها جهت رسیدن به روز موعود آزادسازی قدس است. همچنین محور مقاومت باعث جمع شدن ما با گروه‌های مقاومت فلسطینی است.

رابطه شما با حزب‌الله و سید حسن نصرالله چگونه است؟

ما موضع حزب‌الله را راهی درست برای آزادسازی فلسطین می‌دانیم و همچنین موضع تاریخی حزب‌الله از زبان رهبر حزب جناب سید حسن نصرالله در مورد یمن و مردم یمن از همان روز اول تجاوز را می‌ستاییم. رابطه مستمری میان ما و برادران حزب الله با برادران در حزب‌الله و رهبری آن وجود دارد. حزب‌الله اولین ندای عربی ضد تجاوز سعودی را سر داد. با حزب‌الله نقاط اشتراکات بسیار زیادی داریم، آنها همیشه به‌عنوان سپری جلوی صهیونیست‌ها و امریکا با حمایت از گروه مقاومت بودند. در مورد سؤال شما در مورد حضور حزب‌الله در نبرد یمن باید عرض کنم خود یمنی‌ها در حال مبارزه با تجاوز متجاوزان هستند و این کلام از زبان سید حسن نصرالله گفته شده است و ما برای مبارزه به جهت آزادسازی یمن نیاز به حضور نظامی کس دیگری نداریم. کسانی که در حال مبارزه با تجاوز سعودی در تمام عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی هستند، یمنی می‌باشند. حزب‌الله و سید حسن نصرالله بارها اعلام کردند که در یمن حضور ندارند.

نظر مردم یمن در مورد انقلاب اسلامی ایران چگونه است؟

انقلاب اسلامی از همان آغاز پیروزی به‌عنوان الگوی مردم سایر کشورهای مسلمان جهت مبارزه با امریکا و صهیونیست‌ها و همچنین استقلال و آزادی شناخته می‌شد. مردم یمن همیشه به ایران و ملت و دستاوردهای آن با احترام نگاه می‌کنند و آن را هدیه الهی به مردم مسلمان می‌دانند. مردم یمن، جمهوری اسلامی را تنها کشوری می‌دانند که موضع خود را صراحتاً درباره انقلاب یمن و تجاوز سعودی- اماراتی اعلام کرده است. همچنین حمایت‌های ایران در زمینه‌های سیاسی، رسانه‌ای، انسانی و... در اذهان مردم یمن ماندگار است. همچنین حمایت‌های ایران در سازمان ملل از مردم یمن فراموش نمی‌شود. مردم یمن فراموش نمی‌کنند که هنگامی که کل کشورها علیه مردم یمن صفی واحد را تشکیل دادند، این کشور ایران بود که به‌عنوان تنها کشور از مردم یمن حمایت کرد و موضع گرفت.

دلیل پایان مذاکرات یمنی -یمنی که در کویت و استکهلم، ژنو و عمان برگزار شد، چیست؟ چرا مذاکرات با عربستان شکست خورد؟

تمام مذاکراتی که در مناطق مختلف اشاره کردید هیچ گاه مذاکره نبوده بلکه زورگویی‌هایی بوده است که توسط سعودی‌ها اعمال می‌شد. آنها می‌خواستند ما تسلیم بشویم و موضع آزادی نداشته باشیم و تمام تلاش سازمان ملل در راستای زورگویی‌های سعودی و امریکا بوده و هیچ گاه سازمان ملل طرف ثالث و واسطه بی‌طرف نبوده است. دلیل شکست گفت‌وگوها این است که در اصل گفت‌وگو نبوده است. البته در رسانه‌ها توسط متجاوزان و رئیس‌جمهور امریکا طوری عنوان می‌شود که انگار دولت نجات ملی باعث شکست مذاکرات و گفت‌وگوها شده درحالی که داستان کاملاً برعکس است.

در رابطه با راه حل دولت نجات ملی باید عرض کنم که راه حل ما کاملاً مشخص است و به سازمان ملل هم داده شده است که مفاد آن عبارت است از ۴ بند اساسی؛

پایان محاصره یمن

پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای یمنی -یمنی

خروج نیروهای متجاوز

دوره بازسازی و جبران خسارت‌های جنگ توسط متجاوزان

عربستان چه شرط‌هایی را مطرح می‌کند که باعث می‌شود شما نپذیرید؟

عربستان می‌خواهد دوباره نفوذ و اعمال قدرت خود را در یمن داشته باشد. عربستان در گذشته استقلال یمن را سلب کرده بود و به جای یمنی‌ها تصمیم می‌گرفت. از حدود ۵۰ سال گذشته عربستان بر یمن مسلط بود و حالا می‌خواهد دوباره تسلط خود را بر یمن برگرداند.

عربستان می‌خواهد خود، رئیس جمهور را در دوره انتقالی و بعد از آن مشخص کند. می‌خواهد وزرا و استانداران یمن را تعیین کند و نظر سیاسی یمن نه از صنعاء بلکه از ریاض شنیده شود. او نمی‌خواهد روابط خود را با یمن قطع کند می خواهد فقط با یک تلفن در یمن کار خود را به پیش ببرد. زمانی بود سفیر عربستان در یمن رئیس جمهور یمن را اداره می‌کرد. یک سند به دست ما رسیده است که شخصی به عربستان نامه می‌نویسد که به رئیس جمهور مستعفی یمن فشار بیاورید که من را به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی تعیین کند و همین امر هم شد و وی وزیر شد. ما اسنادی داریم که رایزن نظامی عربستان در سفارت عربستان در یمن با همکاری چند مزدور رئیس جمهور اسبق یمن ابراهیم الحمدی را ترور کردند. آنها می‌خواهند یمن در خدمت آنها و امریکا و صهیونیست‌ها باشد.

آیا همان‌طور که در رسانه‌ها گفته می‌شود دولت نجات ملی فقط از اعضای انصارالله است؟

خیر به هیچ‌وجه درست نیست. مجلس سیاسی اعلای یمن و دولت نجات ملی از احزاب و گروه‌های مختلف تشکیل شده است. حزب اشتراکی، حزب ناصری، حزب مؤتمر الشعبی، حزب الحق و... همچنین بسیاری از افراد مستقل و نخبگان در دولت نجات ملی حضور دارند.

یمن بعد از جنگ چگونه حکومتی خواهد بود؟

در مجلس سیاسی یمن و همچنین گروهای یمنی براساس توافقات و نظرات صورت گرفته به دنبال ایجاد یمنی جدید هستند. دولتی مردمی خواهد بود و نوع دولت براساس نظر مردم تعیین می‌شود و همان‌طور که می‌دانید دین، دین مردم است و نه دین نظام سیاسی. در انقلاب یمن قبل از تجاوز سعودی به دنبال تشکیل دولت مردمی، مستقل و آزاد بودیم.

دولت نجات ملی چطور می‌تواند با توجه به نظام قبیله‌ای که در یمن وجود دارد و اهمیت قبایل در پیشبرد امور، دولت نو و جدید تشکیل دهد ؟

تشکیل دولت جدید منافاتی با نظام قبیله‌ای یمن ندارد بلکه دولت با نشانه های سلبی برخورد می‌کند ولی موارد ایجابی قبایل که به مراتب از جوانب سلبی بیشتر است پیوند مناسبی با دولت جدید خواهد داشت و باید برآن محافظت داشت و قبایل یمن در این تجاوز نشان دادند که خیلی بهتر از احزاب سیاسی و گروه‌ها مقابل متجاوزان ایستادند. بینش سیاسی قبایل خیلی بهتر از سیاسیون است. بیشتر سیاسیون یمن، مزدور متجاوزان شدند. قبایل همراه با ارتش و کمیته‌های مردمی است و نظام قبیله‌ای حضوری فعال در دولت، نظام اداری و در سایر مؤسسات دارند. همچنین سید عبدالمالک بدرالدین دستور دادند که یک مجلسی به عنوان مجلس حکما و عقلا تشکیل شود که در آن قبایل یمن حضور دارند

سؤال آخر؛ جناب آقای سفیر! به شهرهای جنوبی عربستان چگونه می‌نگرید؟ منظور استان‌های جیزان عسیر و نجران است. با توجه به اینکه این استان‌ها در اصل یمنی هستند و طبق توافق باید عربستان این استان‌ها را دوباره به یمن بر گرداند.

ببینید ما جنگ را شروع نکردیم. آنها جنگ را شروع کردند. مسأله شهرهایی که اشاره کردید یک مسأله تاریخی و پیچیده براساس معاهده طائف است که هر ۲۰ سال تجدید می‌شد. جنگ یمن براساس اختلافات مرزی صورت نگرفته است بلکه آنها تجاوز را به بهانه‌های دیگر آغاز کردند. البته عربستان از این موضوع هم می‌خواهد برای ادامه تجاوز خود به مردم یمن استفاده کند. آنها دائم می‌گویند که باید ارتش و کمیته‌های مردمی جنگ را متوقف کنند. ما جنگ را آغاز نکردیم که متوقف کنیم. درمورد حضور ارتش و کمیته‌های مردمی در این استان باید گفت که الان عربستان بخش‌هایی از سرزمین ما را اشغال کرده است. زمانی که جنگ متوقف شود و عربستان از کشور ما خارج شود در مورد مناطق مورد منازعه گفت‌وگو صورت می‌گیرد و ما حضور ارتش و کمیته‌های مردمی در این استان را در راستای بازدارندگی در مقابل تجاوز می‌دانیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها